Made in Nord-Odal

Nyhet   •   des 10, 2015 07:55 CET

Stadig flere av produktene Mapei selger på verdensbasis er utviklet ved FoU-senteret i Nord-Odal. Det har resultert i innovative produkter innen herdeplast, betong og mørtel som styrker Mapei sin posisjon som teknologisk innovativ markedsleder.

– Så langt har vi først og fremst utviklet produkter for det nordiske og baltiske markedet, men nå begynner flere av fabrikkene i Mapei-konsernet å produsere og selge «våre» produkter, forteller Kine Buchholdt Jonassen, teamleder for herdeplast ved Mapeis FoU-senter i Nord-Odal.

FoU Herdeplast står bak tre nye produkter/systemer som blir lansert i disse dager: Mapecoat I 62 W vannbasert lavt emitterende epoksymaling, Mapefloor Comfort AR/X system og Mapecoat Universal ECO.

– I tillegg til Norge skal Mapecoat I 62 W produseres ved Mapeis fabrikk i Italia og Malaysia. Mapefloor Comfort AR/X gulvsystem har vi benyttet i kontordelen i det nye kundesenteret vårt som åpnet nylig.

Mapei investerer årlig fem prosent av omsetningen i forskning og utvikling, og har et tett samarbeid med prestisjetunge universiteter og forskningsmiljøer over hele verden. Forskningslaboratoriene har topp moderne fasiliteter og utstyr.

– Vi ønsker å hele tiden lede an den teknologiske utviklingen i bransjen. Det skjer mye på materialfronten, og vi jobber tett med våre råvareleverandører, teknologiske universiteter og høyskoler for å kunne ha de beste produktene i vårt marked til enhver tid.

Blant produkter som er made in Nord-Odal finner vi Mapefloor PU 430 SL på Oslo Lufthavn Gardermoen, Resfoam 1KM til T-banen i København, Mapequick AF-2000 ved utbyggingen av E18 i Vestfold og Mapecoat CFS på offshore-prosjektene Sakhalin 1 og 2 i Russland. Hele veien er produktutviklingen en avveining mellom å imøtekomme kundenes egne ønsker og drømmer, samtidig som de oppfyller byggtekniske krav i de enkelte land og ikke minst krav til HMS.

– Det blir stadig strengere krav til innemiljø og produkter som ikke avgir utslipp av skadelige gasser, og vi ved FoU-senteret jobber målrettet for å imøtekomme nye krav fra bransjen. Vi skal fortsatt ligge i forkant av den teknologiske utviklingen, og så håper vi at Nord-Odal kan bidra til flere spennende produkter på verdensbasis, sier Kine Buchholdt Jonassen.