Mapei med storleveranse i Lillesand

Nyhet   •   mar 12, 2015 07:55 CET

Fossbekk Brygge ligger i havgapet, bare 800 meter fra Lillesand sentrum. De moderne leilighetene er kledd i en kombinasjon av puss og tre. Mapei AS har levert mer enn 20 ulike produkter til prestisjeprosjektet.

– Dette er en flott leveranse for oss og det har vært moro å levere så mange produkter, forklarer Karl Alexander Kristensen, teknisk salgskonsulent for Mapei i Aust- og Vest-Agder.

Fossbekk Brygge er reist på samme sted der Fosbæk Bruk sagbruk, høvleri og trelasthandel etablerte seg i 1911. Første byggetrinn består av 19 leiligheter med 1200 m2 fasade. Nærheten til havet gir mange utfordringer når det skal velges en god fasadeløsning. Valget falt derfor på Mapetherm Nordic luftet, pusset fasadesystem.

– Først er det lagt to lag med Mapetherm Ar1 GG grunningspuss, forsterket med Mapetherm Net. På dette er det lagt Silancolor Basecoat primer i samme farge som sluttpussen. På toppen er det brukt Silancolor Tonachino, som er et gjennomfarget sluttpuss i korning 1,2 mm. I tillegg har entreprenøren brukt Mapetherm profiler rundt blant annet vinduer og mot avslutninger.

Alle terrasser har Mapelastic som membran på opphøyd flisegulv, forsterket med Mapenet 150. Det er brukt Mapei-produkter på alle baderommene og i 500 m2 fellesarealer, kjøkken og gang. Uniplan Eco er dessuten benyttet som sparkel i alle etasjer.

– Murmester Erik H. Frigstad AS har uttrykt at de er godt fornøyd med våre produkter. Nå skal de i gang med byggetrinn to på Fossbekk Brygge, og det er større enn første byggetrinn. I tillegg har de brukt våre produkter på andre bygg her på Sørlandet, sier Kristensen.

Les mer om Mapetherm Nordic luftet, pusset fasadesystem her.