Mapeis Purtop 1000 godkjent for drikkevann

Nyhet   •   jun 03, 2015 07:55 CEST

Folkehelseinstituttet har godkjent den populære polyureamembranen Purtop 1000 for bruk i kontakt med drikkevann. Den slitesterke membranen har større tykkelse enn andre systemer og er en robust løsning med tanke på slag og skader.

– Med Purtop 1000 godkjent av Folkehelseinstituttet kan du påføre membranen med sprøyte og legge den sømløst i hele tanken i en prosess. Tykkelsen på dette laget blir fra to millimeter og det hele herder i løpet av sekunder, forklarer produktsjef Paul Stavem hos Mapei.

– Vi har hatt Sintef Byggforsk til å teste Purtop 1000 for oss. Den er vanntett inntil 25 bar trykk og er testet for lekkasjer av tungmetaller og mot bakterievekst.

Så langt har epoksy vært den tradisjonelle løsningen til bruk ved drivstofftanker, renseanlegg og vannrenseanlegg. Disse systemene er bygd opp med en primer og flere tynne strøk med spesialutviklet epoksy. Tykkelsen blir da cirka 0,8 millimeter. Når Purtop 1000 nå er godkjent betyr det at du får både enklere påføring og en mer robust løsning.

– Fordi den er elastisk har Purtop 1000 høy bestandighet mot temperatursjokk, samtidig som det har meget gode rissoverbyggende egenskaper, tåler slag og skader mye bedre og bygger over bevegelser som oppstår i betongkonstruksjoner slik at laminering med for eksempel glassfiber blir unødvendig. Det bidrar til å holde kostnadene nede, understreker Stavem.

Les mer om Purtop 1000 her.