Mer miljøvennlig transport

Nyhet   •   mai 12, 2016 07:55 CEST

Mapei AS stiller strengere miljøkrav til sine transportører og starter samtidig en prosess for å skifte ut firmabiler med mer miljøvennlige alternativer. Det er en del av bedriftens overordnede satsing på fremtidsrettede miljøtiltak.

– Hvert år går det 120 000 tonn varer ut portene våre her i Nord-Odal. Vi har gjennomgått avtalen vi har med våre transportører og stiller nå krav til utslipp fra motorer, kompetanse hos sjåførene og ikke minst fyllingsgraden, sier logistikksjef Lene Hammeren hos Mapei AS..

Heretter skal transportørene fortrinnsvis benytte biler i Euroklasse 5 og 6, og minimum benytte biler med Euroklasse 4. Nye biler skal være Euroklasse 6. I tillegg skal sjåførene læres opp i økonomisk kjøring, og det skal kunne legges fram dokumentasjon på dette. Alt for å redusere miljøbelastningen mest mulig uten at det går ut over logistikken.

– Vi ber om at transportøren sørger for best mulig fyllingsgrad på bilene, slik at vi reduserer antall biler som kjører på veiene. Dette er den største utfordringen, men også der kan hente de største miljøgevinstene.

Samtidig har Mapei begynt å skifte ut firmabilparken.

– Våre firmabiler skal ha maks 120 g CO2-utslipp, noe som er innenfor kravene til EU og norske myndigheter. Det inkluderer både ladbare hybridbiler og biler som benytter konvensjonelt drivstoff. I tillegg vil vi sette opp ladestolper for ansatte og besøkende med hybrid- eller elbiler, forteller finansdirektør Thomas Engberg.

De eneste dieselbilene vil være de som benyttes i tunneler, der bensinbiler har for høy eksplosjonsrisiko.

– I løpet av 3-4 år vil alle våre nærmere 70 firmabiler være byttet ut, og vi kommer til å revidere vår miljøpolicy kontinuerlig i årene som kommer for å forbedre oss ytterligere.

Les mer om Mapei sin miljøpolicy her: http://www.mapei.com/NO-NO/document.asp?IDCartella=1024