Rimeligere topplakk til innendørs bruk

Nyhet   •   sep 01, 2014 11:58 CEST

Mapefloor Finish 415 er en ny, kostnadseffektiv topplakk til parkeringshus, utviklet av Mapei i Nord-Odal. Produktet er beregnet på innendørs bruk ved behov for stor slitestyrke og kan benyttes i BREEAM-NOR Outstanding-prosjekter.

– Mapei har frem til nå levert polyuretanlakken Mapefloor PU TC som topplakk i sitt Mapefloor Parking System Nordic. Nå har FoU-avdelingen på Sagstua utviklet en topplakk som er beregnet på innendørs bruk. Fordi Mapefloor Finish 415 ikke trenger samme UV-bestandighet som Mapefloor PU TC, er dette en rimeligere og mye mer kostnadseffektiv løsning, forklarer produktansvarlig Paul Stavem hos Mapei AS i Nord-Odal.

Mapefloor Finish 415 er en to-komponent, aromatisk polyuretan-toppbehandling. Det er fullstendig løsemiddelfritt og kan leveres i et stort antall farger ved forespørsel. Selv om det ikke har vært offisielt lansert før i disse dager, har det vært gjennom omfattende testing. Det er blant annet brukt på mer enn 40 000 m2 parkeringshusgulv. Det inkluderer nye Fornebu Senter utenfor Oslo, som har sterk fokus på miljøvennlighet.

– Dette er et produkt beregnet på innendørs flater som utsettes for medium til høy mekanisk slitasje, men uten større eksponering for sollys. Derfor passer det perfekt i parkeringshus.
Mapefloor Finish 415 kan påføres som toppbehandling på flere ulike systemoppbygninger, og total tykkelse kan variere fra 1,5 til 6-7 millimeter. Dermed ser alle overflater like ut, selv om du har ulike behov for slitestyrke. – Det trenger ikke å se simpelt ut selv om det blir rimeligere. Produktet har i tillegg god dekkevne, noe som er viktig både for sluttkunden og utførende entreprenør.

I de fleste nybygg i dag er fokuset på miljøet veldig høyt, og Mapei jobber kontinuerlig med å utvikle stadig mer miljøvennlige produkter. – Mapefloor Finish 415 kan brukes på BREEAM-NOR Outstanding-prosjekter, den høyeste miljøsertifiseringen som finnes. Produktet er selvsagt CE-merket etter standardene EN 1504-2 og EN 13813, forklarer Stavem. Mapefloor Finish 415 leveres primært til utførende spesialentreprenører. Det vil også bli tilgjengelig på verdensbasis gjennom Mapei-konsernet.

Se teknisk informasjon her