Stavanger-landemerke tilbake til fordums stolthet

Nyhet   •   feb 18, 2016 07:50 CET

Chem-Con AS valgte Mapei-produkter da de skulle rehabilitere det spektakulære Vålandstårnet i Stavanger. Bygningen har vært både utkikkstårn, brannvakt og restaurant, og nå kommer den endelig til heder og verdighet igjen.

– Jeg tror alle i Stavanger har et forhold til Vålandstårnet. Selv husker jeg kafébesøk i ungdommen og mange turer i parken som ligger rundt. Derfor er det spesielt moro å få lov til å være med å rehabilitere et slikt landemerke, forteller daglig leder Ole J. Nuland i Chem-Con AS.

Vålandstårnet er et utsiktstårn bygget i 1895 på restene av en eldre bygning fra Napoleonskrigen. Opprinnelig var det vokterbolig for byens første trykkvannsbasseng, men det har vært alt fra brannvakt til restaurant opp gjennom årene. Tidens tann gjorde at det forfalt, men i 2014 fikk foreningen Vålandstårnets venner en gave fra DnB til oppussing, og Chem-Con fikk oppdraget.

– Yttermurene hadde mange lag med tett maling som oppmagasinerte fukt, så det første vi gjorde var å fjerne malingen og reparere puss-skader. Så ble fasadene primet med Silancolor Base Coat. Vi valgte dette produktet fordi det fyller småsprekker og riss. Til slutt malte vi med to lag Silancolor Paint Plus, og nå er veggene så gode som nye.

Innsiden er reparert på samme vis, men det gjenstår noe arbeid. Når alt er tørket, skal innsiden behandles med Concrete Sealer. Nuland har samarbeidet med Mapei i 30 år, og er fornøyd med produktene han får.

– Gode produkter og fagkunnskap hos leverandøren har blant annet bidratt til at Stavangers befolkning snart vil kunne kose seg med søndagsåpen kafé i Vålandstårnet, med unik utsikt over byen og fjorden, sier han.

Se video om oppussingen av Vålandstårnet hos NRK Rogaland http://www.nrk.no/rogaland/tirsdag-apnet-det-nyoppussede-valandstarnet-1.12734654

Les mer om produktene i artikkelen: