Svalbards første parkeringskjeller

Nyhet   •   okt 11, 2019 07:55 CEST

Maler Anderssen AS har travle dager i Longyearbyen. På grunn av permafrost i bakken er det ikke vanlig med kjellere på Svalbard, så nå er det bygget to blokker med parkering i første etasje. Da måtte det Mapei-produkter til.

– Vi har vært leverandør på to blokker med 15 leiligheter hver, der det er bygget parkering på bakkenivå. Med permafrost i bakken og et tøft klima hadde vi god nytte av den tekniske ekspertisen til Mapei, forteller Tommy Anderssen i Maler Anderssen AS.

Han har holdt til på Svalbard i 13 år og opplever travle dager. Med ni ansatte leverer han alt innen maling, golv og flislegging i Longyearbyen. Nå sist til to blokker bygget på påler, som de fleste andre hus på Svalbard. Permafrost i bakken og ekstremvær gir flere utfordringer.

– Bygget var levert med hulldekker, og de hadde overhøyde med fall ut til begge sider med tanke på regn eller snødrift. Da var det viktig med en masse som ikke beveget seg for mye. Dessuten er det alltid utfordringer med temperaturer på Svalbard, selv om sommeren.

Etter en telefon til Torben Sønvisen hos Mapei falt valget på tre centimeter påstøp med Confix støpt vått-i-vått på nylagt Mapepoxy L, noe som sikrer god heft til underlaget. Arbeidet ble utført med en master-heater på undersiden av dekket og plast-tildekning, for å sikre en temperatur på 5°C selv om det lå snø på fjelltoppene rundt byen.

Mapei var svært hjelpsomme og testet produktene på fabrikken for å sikre riktig kvalitet. Sønvisen fikk med seg produktsjef Trond Helgedagsrud opp til oppstart, og kombinasjonen av god fagkunnskap og riktige produkter har gitt et bra resultat. Og det er jo spesielt viktig når vi har laget den første parkeringskjelleren i Longyearbyen, og det i første etasje, humrer Anderssen.