Unik historisk trapp ble ny

Nyhet   •   jul 11, 2016 07:55 CEST

Foto: Staale Wattø

I over 130 år har Fjellstuetrappene i Ålesund gitt folk en utrolig utsikt over jugendbyen, fjordene og fjellene. En sårt tiltrengt rehabilitering med bruk av flere Mapei-produkter har gitt trappen nytt liv – og en ny severdighet i utsiktspunktet Byrampen.

– Av 418 trappetrinn måtte 363 støpes på nytt, i betong levert fra Dyrøy betong. De brukte Dynamon SX-N superplastiserende tilsetningsstoff og hvite fargepigmenter fra Mapei for å gi betongen riktige egenskaper og farge, forteller Lars Tysse i Søvik & Skåravik AS, som har vært utførende entreprenør for jobben.

I tillegg brukte de Nonset 50 sementbasert mørtel i kombinasjon med Ultracolor Plus farget fugemasse til liming av rekkverksstolpene. Resultatet er en lys trapp som slynger seg opp langs byfjellet Aksla til det nye utsiktspunktet Byrampen, som ligger halvveis opp fjellsiden. I enden av trappen ligger Fjellstua, som er ett av Norges mest populære utsiktspunkter.

– Det var veldig spesielt å være med på rehabiliteringen av et landemerke. Siden vi startet i midten av august i fjor og frem til vi ble ferdige har det vært mange synspunkter, men vi tror de aller fleste er fornøyd med sluttresultatet, sier Tysse.

Les mer om Fjellstuetrappene og Byrampen her.

Her finner du informasjon om produktene som ble benyttet:

Dynamon SX-N

Fargepigmenter for mørtel og betong

Nonset 50

Ultracolor Plus