Mapei lanserer verdens-nyhet: Re-Con Zero

Pressemelding   •   des 07, 2012 08:53 CET

Dagens løsninger for håndtering av ubenyttet betong er dyre i drift og klarer i svært liten grad å gjenvinne betongen til ny betong. MAPEI har utviklet en miljøvennlig og bærekraftig løsning for resirkulering av restbetong.

Hvert år produseres det 10 milliarder kubikkmeter betong. Hele 50 millioner kubikkmeter blir ikke benyttet på byggeplassen. Mye betong blir kjørt til deponi, som avfall, og denne betongen representerer i dag et miljøproblem, og en betydelig merkostnad i byggeprosjekter.

Hva er Re-Con Zero?
Nå har MAPEI lansert et system som kjemisk omdanner bløt restbetong til tørt tilslag (pukk) som kan benyttes i produksjon av ny betong. Betongen som blir returnert til betongblandeverket blir behandlet mens den er i trommelen. Pukken man får ut er tørr idet trommelen tømmes. Dermed vil man aldri oppleve problemer med slam og forurensninger fra håndtering og lagring av restbetong.

En kubikk med restbetong blir omdannet til ca. 2200 kg pukk, som er like egnet som annen pukk for produksjon av betong. Dette gjør at løsningen ikke bare resirkulerer betongen 100 %, men man får også ut materialer av høy verdi fra prosessen.

Grundig utprøvd
Systemet har i sommer blitt utprøvd ved 15 - 20 produksjonsanlegg i Norden, og resultatene har vist seg veldig tilfredsstillende. Dette er en løsning for fremtiden.

Re-Con Zero - Returned Concrete Zero Impact!
Se info-side...

Om Mapei

Rescon AS har vært en ledende norsk leverandør av lim, fugemasser og andre kjemiske produkter til byggebransjen siden 1976. I 1999 ble vi en del av det internasjonale konsernet Mapei. Under navnet Rescon Mapei ble vi kjent i alle de nordiske landene. Vi har blitt verdsatt som en kompetent og ansvarlig partner, og har opplevd en betydelig vekst.

I oktober 2011 endret Rescon Mapei navn til Mapei AS for og tydeligere vise at firmaet tilhører en av verdens største produsenter av lim, fugemasser og kjemiske produkter til byggebransjen. Anlegget i Nord-Odal blir fortsatt hjørnesteinen for det nordiske markedet.

Mapei er et av verdens største konsern i vår bransje, og har ansatte i over 80 land i alle verdensdeler. 5 % av omsetningen brukes til forskning og produktutvikling – rettet mot økologisk bærekraftige produkter og systemer som ikke inneholder løsemidler og forurensende stoffer.

Mapei har 18 forskningssentra, hvorav ett er hos Mapei i Nord-Odal.