Mattekamp avgjort etter ekstraomganger

Pressemelding   •   apr 03, 2014 07:55 CEST

Det er stor prestisje når Mapei AS og Nord-Odal ungdomsskole arrangerer den årlige Matteknekkern. I år var det ett poengs differanse mellom tre lag midtveis i konkurransen. Til slutt avgjorde Nord-Odal ungdomsskole i ekstraomgangene.

I år arrangerte Mapei AS og Nord-Odal Ungdomsskole Matteknekkern for tiende gang. Årets utgave omfattet samtlige ti ungdomsskoler i Glåmdalsregionen og avslutningen ble uvanlig spennende. Midtveis var det bare ett poeng som skilte lagene fra Våler, Tråstad i Kongsvinger og Nord-Odal. Etter fem ordinære oppgavesett endte Våler med 20 poeng, mens både Tråstad og vertslaget fra Nord-Odal hadde 23 av 27 mulige riktig. Dermed ble det ekstraoppgaver, og Nord-Odal vant til slutt etter utslagsmetoden.

– Jeg er klar over at jeg har med meg et sterk lag med mattekunnskaper godt over gjennomsnittet, sa matematikklærer Thorstein Thonander da seieren var et faktum.

Ungdommen fra Nord-Odal var stolte over å ha vunnet og godt fornøyd med å ha fått hver sin iPad i premie. Av cirka 60 elevere ved Nord-Odal ungdomsskole var hele 42 påmeldt kvalifiseringsrundene. Assisterende rektor Kai Johansen mener dette er et resultat av fine premier og konkurransens prestisje.

Tilbakemeldingene fra både elever og lærere tilsa at oppgavene var varierte både i form og vanskelighetsgrad. Så viste resultatene at det ble større sprik i poengene enn tidligere, med hele ni poeng som skilte topp og bunn.

Matteknekkern er et tiltak for å øke interessen for realfag i skolen, noe som er viktig for kompetansebedrifter som Mapei.

– Vi har kontakt med tidligere deltakere via vår studiestipendordning og i sommerjobbsammenheng. Forhåpentlig utdanner noen av elevene seg innen realfag og kan tenke seg en fremtidig karriere hos oss, sier Grethe Sagen, leder for Mapeiskolen.

Norsk Industri var gjest under arrangementet. De var imponert over at konkurransen er inne i sitt tiende år og bidrar til å sette fokus på hvor viktig gode matematikkunnskaper er.

– Mapei lever av kompetanse. Her tar de selv grep for å motivere unge i distriktet til å jobbe for dem i framtiden. Forhåpentligvis vil mange av elevene som var med i konkurransen sikte seg inn mot en utdanning innen realfag eller teknologi, sier rådgiver Kjetil Tvedt i Norsk Industri.

Om Mapei

Rescon AS har vært en ledende norsk leverandør av lim, fugemasser og andre kjemiske produkter til byggebransjen siden 1976. I 1999 ble vi en del av det internasjonale konsernet Mapei. Under navnet Rescon Mapei ble vi kjent i alle de nordiske landene. Vi har blitt verdsatt som en kompetent og ansvarlig partner, og har opplevd en betydelig vekst.

I oktober 2011 endret Rescon Mapei navn til Mapei AS for og tydeligere vise at firmaet tilhører en av verdens største produsenter av lim, fugemasser og kjemiske produkter til byggebransjen. Anlegget i Nord-Odal blir fortsatt hjørnesteinen for det nordiske markedet.

Mapei er et av verdens største konsern i vår bransje, og har ansatte i over 80 land i alle verdensdeler. 5 % av omsetningen brukes til forskning og produktutvikling – rettet mot økologisk bærekraftige produkter og systemer som ikke inneholder løsemidler og forurensende stoffer.

Mapei har 18 forskningssentra, hvorav ett er hos Mapei i Nord-Odal.