XL-BYGG utvider samarbeidet med Mapei

Pressemelding   •   feb 01, 2013 13:05 CET

XL-BYGG har tegnet en utvidet avtale med Mapei om salg av deres produkter i 72 byggevarebutikker de neste årene. Felles fokus på kompetanse og kvalitet ligger bak.

- Vi i XL-BYGG satser på kompetanse og kvalitet, og da er Mapei en naturlig samarbeidspartner. De har kunnskapsrike ansatte, et bredt sortiment og kan faget sitt til fingerspissene, sier innkjøpsdirektør Erik Habberstad i Nordek/XL-BYGG. Den nye avtalen der Mapei blir en del av grunnsortimentet i kjeden strekker seg over to år, med opsjon på å forlenge. Mapei har levert varer til XL-BYGG siden 2000.
– Vi begynte med tilsetningsstoffer til betong da Mapei fortsatt var Rescon. Så har vi utvidet, og i dag satser vi spesielt på produkter innen avretting, flislim og sparkler.

Produkter for fagfolk
XL-BYGG har i dag 72 butikker i Norge. De er dessuten Skandinavias største byggevarekjede, med over 270 butikker spredt utover de tre landene.
– Vi er en av de siste store medlemseide kjedene i Norge. Den største kundegruppen vår er byggmestere og da må vi kunne tilby medlemmene våre fagkunnskap slik at vi stadig blir bedre. Den spisskunnskapen har Mapei, understreker Habberstad. Siden de skiftet navn til XL-BYGG i 2009 har kjeden markedsført seg nettopp som en faghandel.
– Hos oss får du ikke kjøpt puter, gardiner og italienske designmøbler. For oss er det viktigste kvalitetsverktøy, gode materialer og ikke minst profesjonell og hyggelig hjelp.

Lokal forankring
– XL-BYGG er en solid aktør og en viktig strategisk samarbeidspartner for oss. De stiller krav til oss, og vi kommer til å satse på dette samarbeidet, forteller Vidar Solberg, salgssjef Bygg Norge hos Mapei. Alle butikkene i XL-BYGG er lokalt forankret, og er eid av lokale byggevarehandlere.
– Vi har distriktsselgere over hele landet som vil få ansvar for å følge opp de ulike butikkene i XL-BYGG. I tillegg stiller vi på Nordek Fagmesse på Hamar i slutten av januar, forklarer Solberg.
XL-BYGG på sin side satser på fortsatt vekst.
– Vi tror totalmarkedet vil holde seg stabilt i 2013, men vi skal fortsette å ta markedsandeler og vil i løpet av året ha 80 butikker i Norge. Alle vil tilby varer fra Mapei, sier innkjøpsdirektør Erik Habberstad i Nordek/XL-BYGG.

Mer informasjon:
Salgssjef Bygg Norge, Vidar Solberg, i Mapei
E-post: vidar.solberg@mapei.no

Innkjøpsdirektør, Erik Habberstad, i Nordek/XL-BYGG
E-post: erik.habberstad@nordek.no

Om Mapei

Rescon AS har vært en ledende norsk leverandør av lim, fugemasser og andre kjemiske produkter til byggebransjen siden 1976. I 1999 ble vi en del av det internasjonale konsernet Mapei. Under navnet Rescon Mapei ble vi kjent i alle de nordiske landene. Vi har blitt verdsatt som en kompetent og ansvarlig partner, og har opplevd en betydelig vekst.

I oktober 2011 endret Rescon Mapei navn til Mapei AS for og tydeligere vise at firmaet tilhører en av verdens største produsenter av lim, fugemasser og kjemiske produkter til byggebransjen. Anlegget i Nord-Odal blir fortsatt hjørnesteinen for det nordiske markedet.

Mapei er et av verdens største konsern i vår bransje, og har ansatte i over 80 land i alle verdensdeler. 5 % av omsetningen brukes til forskning og produktutvikling – rettet mot økologisk bærekraftige produkter og systemer som ikke inneholder løsemidler og forurensende stoffer.

Mapei har 18 forskningssentra, hvorav ett er hos Mapei i Nord-Odal.