15 år med Masalamagic

Min reise med Masalamagic i 15 år

I dag har jeg gleden av å ta med dere på en kulinarisk reise med Masalamagic de siste 15 årene i mitt liv. Hvorfor jeg er her i dag og hvordan jeg er kommet dit.

Niru-Kumra-Masalamagic
Foto : fra medieoppslag

Bakgrunn og utdannelse

Jeg flyttet fra India som åtte-åring sammen med foreldrene mine. Indisk kokekunst har jeg fått inn med morsmelken da mor er hobbykokk og bestemor var husstell lærer. Etter endt studietid ved Østfold distriktshøyskole, jobbet jeg i forskjellige departement og i Agresso som konsulent og prosjektleder. I mellomtiden studerte jeg prosjektledelse på BI, senere fikk jeg også tatt "Gründerskole", i 2014 tok jeg eksamen i Innovasjon ved NTNU. Interessen for mat har jeg alltid hatt og min første middag ble til i all hemmelighet da jeg var 9 år. Oppskrifter har jeg laget så lenge jeg kan huske da jeg tidlig fikk rollen som tolk. Mammas kolleger, naboer eller venner lurte alltid på hvordan hun laget forskjellige retter som ble servert.

For øvrig er jeg gift med Sunil og har tre barn, men jeg har pleid å si at Masalamagic er mitt fjerde barn :-)

Foto : deler av matserien Nirus Masalamagic

Drømmer

Jeg har to drømmer:

• Å gjøre indisk mat like kjent som pizza, pasta og taco i Norge
  • Produsere egne chutney og pickles.
  • Masalamagic

Den første har jeg realisert ved å etablere Nirus Masalamagic i 2003, som i 2008 ble til Masalamagic AS.

• Produsere egne chutney.
    Den andre drømmen er jeg i godt gang med siden 2012 da mine fem chutney ble tatt inn i Jacob's og i Norgesgruppen. Gradvis økte vi vei til å realisere sammen med min sønn Ayush Kumra. Han har bistått med å få produsert chutney i India og Henrik for salg og markedsføring av produktserien til dagligvare og storkjøkken.

Foto : Niru Kumra sin første kokebok, forøvrig den første indiske kokeboken på norsk

Min reise;

Det er noe som heter "where there is a will, there is a way". Vi vet at veien blir til mens man går og det har jeg et meget godt eksempel på. Jeg startet mitt første kurs på et skolekjøkken i Lørenskog, på forespørsel fra bekjente, men før første kurs var ferdig hadde flere ønsker om å delta og litt senere ville de som var ferdig ha videregående kurs. Så over en sommer i tenkeboksen bestemte jeg meg for å etablere firma og registrerte Masalamagic i september 2003.

Sunil fikk laget nettside, pressemelding ble sendt ut og jge ble invitert på God morgen Norge, 3 uker etter start! Det fikk snøballen til å rulle, så kom det en reportasje i Migrapolis om unge gründere der jeg ytret ønske om å gi ut kokeboken min. Da hadde jeg allerede fått avslag fra 2 store forlag med begrunnelse i at det ikke var marked for en indisk kokebok i Norge da flere oversatte bøker fantes. Men jeg hadde tilbakemelding fra "brukerne" om hvor lite egnet de var og ikke laget for det norske markedet.

Foto : privat, besøk på God morgen Norge hos Wenche Andersen

Dagen etter sendingen, ringte eieren av Holm og Tangen forlag. Høsten 2004 kom kokeboken ”Indisk mat på norske fat” med 77 oppskrifter og terningkast 6 i anmeldelse. Et lite forlag som turde å ta sjansen med en som verken var kokk eller forfatter. Bildene ble tatt i løpet av 3 uker, jeg handlet inn, laget alle rettene, stylet maten, lånte utstyr og stoffer til pynt og som bakgrunn. (Takk for tilliten, JAN HOLM). Det er solgt ca 6000 bøker. Senere har jeg laget kurs dvdmed samme tittel.

Bok nr. 2 ”Masalamagic - Magien i det indiske kjøkken” kom høsten 2017 og fikk terningkast 5 i VG.

Foto : Josefin Linder. Kokebok nummer to.

I 2005 startet jakten etter egne lokaler, da det var enkelt utstyr og lite sjarmerende på et skolekjøkken. Vi så på flere lokaler. Dum dristig som jeg var kjøpte vi egne lokaler nærmest på 2 dager!!! 50 kvm ved Tøyenparken, idyllisk men ikke særlig luksuriøst. Her hadde jeg virkelig magefølelse for at de lokalene var "mine". De var i elendig stand og venner og familie stilte opp til dugnad for å få disse klare. Kurshøsten 2005 startet i nyoppussede lokaler, januar 2006 ble underetasjen innredet (bl.a med lånte stoler etc!).

Foto : Fra matfestival (stand) møte med Erna Solberg.

Folk hadde lenge ytret ønske om å reise til India med meg da jeg har god innsikt i begge kulturene, språkene og erfaring fra oppveksten i Norge. I samarbeid med Spaniaconsult , laget jeg den første mat- og kultur reisen til Nord-India"Lukten av India",men jeg ville ha noe annerledes. Høydepunktet ble blant annet Deogarh i Rajasthan der vi bodde på slottet og dronningen delte sine kongelige hemmeligheter med oss.

Kulinarisk reise masalamagic
Foto : Fra kulinarisk reise til India med deltagere

Senere laget jeg tur til Sør-IndiaDra dit pepper´n grormed bl.a Mumbai, Kerala Backwaters. Til øst-India ble det en fantastisk tur ”India høyt og lavt”med soloppgang på Tiger Hill 2600 moh, teplantasjer i Darjeeling, Kolkata og Tiger safari i Sunderbans(……… og vi så tiger! 14 november 2011, the Norwegian group ble høytidelig registrert i protokollen flere steder :-) 50% av deltakerne var med for tredje gang! Det kan ikke kalles annet enn god tillitserklæring.

Kulinarisk reise masalamagic krydderplantasje

I 2008 tok jeg steget til å utvide 2 seksjoner da det ble for trangt med det vi hadde. Et stort oppussingsprosjekt og kronene rullet. Nå har vi 200kvm veldig sentralt i Oslo, en perle sier de som har vært der.

Foto : Deler av tidligere styre

TEAM-MASALAMAGIC

Det har skjedd mye spennende hele tiden og jeg har hatt nok å holde på med. Først etter 8 år med kurs, event og India-reiser, kom en fabrikk produksjon i gang i India. Inntil da hadde jeg laget små produksjoner på kjøkkenet på Tøyen i 2 år. Ærlig talt hadde jeg ikke turt å satse på egen produksjon i India dersom ikke gutta i familien hadde pushet meg. Jeg tror på at det er mening med alt som skjer med deg og mennesker du møter, ting skjer kun når du er klar. Det har nemlig vært et viktig ledd; å sanke den erfaringen med tilbakemeldinger fra deltakerne og smakstilpasningen før den endelige smaken er avgjort.

Foto : Niru Kumra og Sunil Kumra. Privat.

Alt dette har jeg selvfølgelig ikke fått til alene. Jeg er superheldig som har familien med meg, hver og en er en brikke som i et puslespill. Jeg kaller oss team-Masalamagic. Det sies i India ”Bak enhver vellykket mann, står det en kvinne”, for meg har det vært omvendt. Min ektefelle Sunil, er min største støttespiller/kritiker og samtalepartner. Så kom barna med etterhvert.

Sunil(56 år) har vært med fra dag en. Med it-bakgrunn og som prosjektleder i Telenor gjennom mange år, var det mye han kunne bidra med. Først og fremst var det nettsiden, senere finne fabrikk og kontakter til produksjon i India. Han er en ”potet” som kan brukes til mangt.

Aditi(24 år) var den første til å være med som 13-åring å male krydder og pakke hjemmelaget garam masala til salg i nettbutikken og på kurs. Siden hun har en bachelor i PR og kommunikasjon, var det naturlig at hun tok over delen med sosiale medier. Hun laget struktur på publiseringer og var primus motor for bloggen min Nirusverden.com, som er den første indiske matbloggen på norsk. Selvom Aditi ikke er fotograf har tatt de lekreste matbildene og fått skryt fra hele verden; også New York og India :-)

Foto : Niru Kumra og Ayush Kumra. Privat.

Ayush(27 år) kom som student ved NHH i Bergen og reiste annenhver helg hjem for å bistå i familiebedriften. Som lønn ble det en koffert med hjemmelagde sauser, nan etc til studentfryseren. Det var derfor et stort løft da han etter to mastergrader valgte å begynne i familiebedriften i motsetning til bedre vilkår i Google og andre anerkjente bedrifter. Med strategi og ledelse som fag, var det akkurat midt i blinken.

Amisha(18 år) er vår beste selger i forbindelse med demo i butikk, lager Bollywood workshops ifm firma arrangementer og kurs. I tillegg er alle videoer på Youtube hennes verk.

Ansatte

Videre har vi hatt flere deltids-ansatte og en selger på heltid der alle har bidratt stort på hver sin måte.

Styret

Først i 2013 fikk vi et formelt styre med dyktige og kunnskapsrike personer som har vært fantastiske støttespillere og stått med meg bak kulissene i nedgang og gode oppnåelser.

Det har vært mange utfordringer og vanskelige valg gjennom årene, hva skulle jeg ha gjort uten hver og en av dere <3

TUSEN TUSEN TAKK!

Foto : Familien og deler av styret, samt tidligere styremedlem.

Visjon: Å gjøre indisk mat like vanlig som pizza og pasta

Motto: Suksess er ikke nøkkelen til lykke. Lykke er nøkkelen til suksess

Hvis du forresten vil benytte deg av tilbudet vårt denne måneden i anledning jubileet, kan du bruke koden "mm15" og få 15% rabatt på hele nettbutikken, inkludert matkurs (selv de som går etter september).

Firmainformasjon - Historikk

2003: Masalamagic startet av Niru Kumra.

2004: Første indiske kokebok laget i Norge "Indisk mat på norske fat" anmeldt til terningkast 6

2005: Etablerte første indiske kokkekurs senter og nettbutikk med krydder etc

2007: Første mat- og kultur reiser til India (med bl.a kokkekurs og forskjellige destinasjoner). Se "Lukten av India" av NRK

2008: Laget dvd for digitalt indisk kokkekurs "Indisk mat på norske fat"

2009-2010 : Bidratt i aviser/ukeblader/radio og tv innen indisk mat

2011: Prøve produksjon og testing av egne oppskrifter i fabrikk i India

2012: Avtale med NorgesGruppen som første norsk-indiske produsent av egne paste, papadam og krydder. Først 3 butikker, så 9 store.

Foto : Tidlig demo på Meny

2013: Etablert et formelt styre og egen salgsavdeling for distribusjon via ASKO

2014: Startet bloggen Nirusverden.com, større team og sterkere fokus på produksjon og salg. Mottok designprisen av Norsk designråd for god design

2015: Nasjonal distribusjon i Meny

2016: Avtale med Adams matkasse og Kiwi

2017: Avtale med godt levert og ny kokebok "Masalamagic - Magien i det indiske kjøkken". Ble nominert som Gaselle bedrift.

2018: Take away

• Entreprenørskap