Unngå smitte i butikken

Koronaviruset (Covid-19) smitter som en vanlig forkjølelse eller influensa, ved at en smittebærer smitter andre gjennom dråpesmitte enten direkte til andre personer eller indirekte, via overflater som andre tar på og deretter overfører til kontakt med slimhinner, nese eller munn. Det er anbefalt at man holder seg til de generelle hygienerådene til enhver tid, men hva er det spesielt viktig å tenke på når du handler i butikk og hvordan forholder du deg til matlaging?

Les om de generelle hygienerådene fra Folkehelseinstituttet eller ta en titt innom Helsenorge sine sider og få en god oversikt over covid-19 og hvordan du skal forholde deg til det.

Hold avstand og unngå kø

Om du er i karantene, så skal du ikke gå i butikken for å handle eller oppholde deg på andre steder hvor det er mange mennesker. Her kan du oppdatere deg om hva du kan gjøre og ikke gjøre om du sitter i karantene.

Når du går inn i en dagligvarebutikk for å handle varer er det noen ting du må tenke på for å unngå at smittefaren sprer seg i Norge. Helsedirektoratet anbefaler at vi holder minst én meters avstand mellom hverandre. Ved å ha god avstand reduserer vi muligheten for å bli smittet via dråpesmitte betraktelig.

Det er dessuten anbefalt å unngå tette køer i butikkene, da koronaviruset smitter gjennom dråpesmitte som en vanlig forkjølelse eller influensa. Er det lang kø og mange mennesker? Vent med handlingen eller ta deg en runde rundt i butikken til antallet mennesker reduseres!

Husk håndvask etter handleturen

Det er høy sannsynlighet for at viruset kan bli overført fra andre flater til hendene dine. Helsedirektoratet anbefaler at kunder i butikk ikke tar på varer de ikke skal ha, for å unngå overføring av smitte. Pass på å ha god håndhygiene før og etter butikkbesøk.

Husk at vi må tenke og ta vare på våre butikkansatte og ikke utsette de for smittefare. Hold generelt stor avstand til ansatte og bruk kontaktløs betaling som for eksempel «tæpping», Vipps eller andre digitale betalingsløsninger. Kontanter er ikke anbefalt, men vær oppmerksom på ekstra god håndhygiene om dette blir brukt.

• hygiene
  • mat
  • handle

MatPrat er kommunikasjonskonseptet til Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom MatPrat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.