Dobbelpremiere for Mazda på Tokyo Motor Show

• Kompakt hatchback-konsept debuterer med ny teknologi, inkludert SKYACTIV-X
  • Designkonsept viser retningen for neste generasjons KODO-design

• Hiroshima / Kolbotn, 10. oktober 2017. Mazda Motor Corporation vil vise to konseptmodeller på 2017 Tokyo Motor Show: Et produktkonsept som bebuder selskapets neste generasjons produkter og en annen som viser designretningen for selskapets kommende modeller. Mazda vil også vise sin SKYACTIV-X bensinmotor på utstillingen som er åpen for publikum 28. oktober – 5. november. Pressedagene er 25. og 26. oktober.

Produktkonseptet er en kompakt hatchback med neste generasjons teknologi, plattform og design. Bilens neste generasjons teknologi er basert på Mazdas menneskeorienterte designfilosofi for å gi optimal funksjonalitet, og den er drevet av SKYACTIV-X – verdens første* kommersielt tilgjengelige bensinmotor med kompresjonstenning. Resultatet er kraftig forbedrete ytelser og blikkfangende eksteriør.

Designmodellen definerer Mazdas neste generasjons designkonsept – videreutviklingen av det globalt anerkjente KODO-designspråket som ble innført med Mazda CX-5 I 2012.

I tillegg vil utstillingen inkludere nye Mazda CX-8, en kompakt SUV med tre seterader for det japanske markedet, og en spesialutgave av Mazda MX-5.

“I august annonserte vi Sustainable Zoom-Zoom 2030, vår fremtidsvisjon for teknologiutvikling som forklarte hvordan Mazda fortsatt vil bruke kjøreglede til å løse fremtidens utfordringer for mennesker, samfunn og planeten. Gjennom visjonen forplikter Mazda seg til store kutt i reelle CO2-utslipp, og vi mener at dette best gjøres både ved hjelp av perfeksjonering av forbrenningsmotoren og elektrifisering av drivlinjer” sa Mazda-president Masamichi Kogai. “Årets utstilling markerer begynnelsen på en ny era for Mazda. Vi vil vise et konsept med designet og teknologiene som definerer en ny generasjon Mazda biler. Blant disse er SKYACTIV-X, en bensinmotor som virkeliggjør en gammel drøm i bilindustrien.“

Mazda vil holde pressekonferanse 25. oktober kl 13:40 lokal tid.

* Gjelder August 2017, ihht in-house undersøkelser

Utstilte objekter på 2017 Tokyo Motor Show

Referanse Neste-generasjons produktkonsept
    Neste-generasjons designkonsept
    Kommende modeller Mazda CX-8
    Mazda2 (Mazda Demio) Noble Crimson special edition**
    Mazda Roadster (MX-5) Red Top special edition
    Dagens modeller Mazda6 (Mazda Atenza) sedan**
    Mazda3 (Mazda Axela) sedan**
    Mazda CX-3**
    Mazda CX-5**
    Teknologi SKYACTIV-X neste-generasjons bensinmotor

** Utstilt etter 26. Oktober

• Teknologi, allment

Om Mazda Motor Norge

Mazda Motor Norges ble etablert med vikning fra 1.april 2004. Inntil da hadde Kolberg Motors hatt importen av Mazda til Norge siden de startet importen i 1967. Med Mazdas nye milenniumplan startet Mazda produksjon og lansering av en rekke helt nye Mazda modeller, først ut var Mazda6  i 2002 og deretter fulgte de andre modellene; Mazda2, Mazda3, Mazda RX-8, Mazda5 osv.