For første gang i Norge: Nå kommer smertestillende for halsen

(Oslo, 21.5.2014) For første gang i Norge lanseres nå en smertestillende tablett for halsen. Den heter Zyx, er en sukkerfri sugetablett med sitron- eller mintsmak, og lokalbedøvende og betennelsesdempende effekt. Slik skal nordmenns vonde halser få rask lindring.

De fleste har vond og verkende hals noen ganger i løpet av året. Varigheten kan være alt fra et par dager til et par uker. Som regel skyldes smerten i halsen en forkjølelsesinfeksjon, forårsaket av virus eller bakterier. Smerten går vanligvis over av seg selv, men de aller fleste ønsker å lindre piggtrådhalsen i påvente av at den forsvinner.

I Norge er vi vant til både vinter- og sommerforkjølelser. Derfor kommer nå halstabletten Zyx, den første smertestillende i Norge som gir lokal virkning til halsen.

Rask og langvarig smertelindring

Zyx er en sukkerfri sugetablett som gir rask og langvarig smertelindring. De fleste får lindring i løpet av minutter, og smerten slipper i flere timer. Zyx har en lett lokalbedøvende effekt, slik at smerte og irritasjon i munn og svelg lindres. I tillegg har Zyx betennelsesdempende (antiinflammatoriske) egenskaper. Uansett om halsinfeksjonen er forårsaket av virus eller bakterier hemmes dermed betennelsen. Zyx er tilgjengelig i to friske smaker av sitron og mint.

• Zyx er i salg i norske apotek i løpet av mai, med veiledende utsalgspris 79,50.
  • Zyx er et reseptfritt legemiddel.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Helse, sykepleie, legemiddel

• piggtrådhals