Nå bør du sjekke barna for lus

(Oslo, 30. august) Sommerferien er over, og barn og unge har tatt fatt på et nytt skoleår over hele landet. Det er sesong for å skape gode minner, men også høysesong for noe annet: Lus. Uke 35 er derfor utpekt som nasjonal uke for lusesjekk. Foreldre oppfordres til å huske å sjekke barna for den uvelkomne gjesten.

Jevnlig lusesjekk er den mest effektive måten for å stoppe lusespredning. Derfor er Folkehelseinstituttet blant aktørene som de siste årene har oppfordret til to årlige, nasjonale uker for lusesjekk: Uke 10, og uke 35 i forbindelse med skolestart.

– Dette er tradisjonelt en av tidene på året vi ser flest foreldre komme innom etter lusemidler, bekrefter Viyan Tarin, informasjonsfarmasøyt ved Vitusapotek Jernbanetorget.

– Siden kollektiv lusesjekk er den mest effektive måten for å stoppe spredning, er det flott at så mange som mulig støtter opp om uke 35 som dugnad på nettopp dette. Slik begrenser vi spredning, og har man først fått lus i familien finnes effektive virkemidler både for å behandle og forebygge, fortsetter Viyan Tarin (se også faktaramme med hennes råd til enkel gjennomføring av lusesjekk).

Enkel behandling og forebygging

Hvis lusesjekken fører til at man oppdager lus, er det klokt å behandle så snart som mulig.

– Du får informasjon om lusebehandling i ditt nærmeste apotek – ulike midler benytter forskjellige virkestoffer. Noen bruker dimetikon, et silikonpreparat som mekanisk tar livet av lusene, andre bruker ulike former for nervegift, mens atter andre bruker naturlige virkestoffer som ulike oljer. Det finnes også en forebyggende spray, med en duft som er nøytral for mennesker, men avskrekkende for lusa. I tillegg til veiledning i apotek om disse alternativene, kan man på Folkehelseinstituttets sider finne informasjon om hva de anbefaler, sier Viyan Tarin.

Nettside gir oversikt over lusespredning i Norge

For å få en rask pekepinn på om man befinner seg i et fylke der det er spesiell stor økning i lusespredning etter skolestart, kan man besøke www.luseradar.no. Der kan både helsepersonell og private laste ned informasjonsmateriell om lus, og man får en uoffisiell oversikt over lusespredning i Norge, basert på salget av lusemidler i 230 apotek over hele landet. I løpet av høsten kommer også søkeordstatistikk fra Google Trends til å bli en del av varslingsgrunnlaget.

To faktarammer: 1) Farmasøytens råd for lusesjekk og 2) Fakta om lus

FARMASØYTENS RÅD FOR Å SJEKKE BARNA RASKT OG ENKELT

Legg et håndkle over skuldrene på barnet. Hvis barnet ditt har langt hår skal du bruke et ekstra håndkle for å fange eventuelle lus.

Kam systematisk gjennom håret fra hodebunnen ned til hårspissene. Skyll kammen eller tørk av den etter hvert tak, for å fjerne døde lus.

Kjem like systematisk fra pannen og ut til hårspissene.

Gjenta den samme prosessen fra nakken, for å sikre at alle lus er fjernet. Luseegg må kanskje fjernes med fingrene.

FAKTA OM LUS

Hvordan ser hodelus ut?

Voksne lus er 2-3 millimeter lange. Lusene kan ha ulike farger: Grå, gjennomsiktige, svarte, brune eller røde (rett etter de har sugd blod). Nymfene (ungene) ligner voksne lus, men er mindre og ofte mer gjennomsiktige i fargen. Luseegg med innhold sitter godt fast i hårstråene nærmest hodebunnen og har en gulhvit, gjennomsiktig farge. Klekte egg har en hvitere farge, og er uten lokk.

Hvordan smitter hodelus?

Hodelus smitter ved at lus kryper fra et hode til et annet ved direkte kontakt. Lusene beveger seg raskt, men kan ikke fly eller hoppe.

Hvordan oppdage hodelus?

Lus kan leve på hodebunnen i flere uker uten at de oppdages. Tegn på hodelus kan være kløe, sår eller infeksjon i hodebunn eller synlig svart pulver på hodepute eller krage (luseavføring). Den enkleste måten å oppdage lus på er å regelmessig sjekke håret med lusekam.

Forebygging av hodelus

Det beste tiltaket for å forebygge lus er å undersøke barna minst en gang i måneden, gjerne hver uke. Ikke del lue, strikk eller kam. Sett opp langt hår i strikk. I apotek får du også kjøpt spray for håret som motvirker at man smittes av lus.

Behandling av hodelus

Dersom lus er påvist, er det viktig å starte behandlingen så snart som mulig. Lus kan behandles med lusemidler, våtkamming eller barbering.

• Medisin, legemiddel

• lus