Nordmenn dusjer med vorter og sopp på treningssentre

(Asker, 2. november) I løpet av et år har mange nordmenn vorter og neglesopp. I en undersøkelse sier mange at de dusjer med dette på treningssenter. Samtidig svarer mange at de er bekymret for å bli smittet på treningssenter, og at de er opptatt av rensligheten på garderobefasilitetene når de velger senter.

Sesongen for innetrening er i gang, det innebærer ofte at man deler dusjfasiliteter med mange andre.

– For en tid tilbake gjennomførte Norstat en undersøkelse om nordmenns dusjvaner på treningssentre. Et representativt utvalg på 500 personer over hele landet ble spurt, sier Eirik Sverrisson i MEDA, som var oppdragsgiver for undersøkelsen.

Mange har hatt vorter og sopp

Undersøkelsen viser at mer enn hver tiende husstand har hatt neglesopp det siste året. Enda flere har hatt vorter, to av ti oppgir å ha hatt fot- eller håndvorter. Samtidig sier nesten en fjerdedel av dem som har hatt neglesopp at de unnlater å behandle.

– Vi tror mange ikke vet hvor lett det er å behandle neglesopp, og dermed utsetter de å gjøre noe med problemet. Undersøkelsen ble gjennomført for noen måneder siden, men det er ingen grunn til å tro at situasjonen har endret seg, sier Eirik Sverrisson.

– Går de på et hvilket som helst apotek vil de finne produkter med topiske behandlinger fra flere forskjellige produsenter. Disse er enkle å bruke, reseptfrie, og gir gode resultater, sier Sverrisson, før han fortsetter:

– Det samme gjelder for vorter, det er ingen grunn til å la være å behandle med de behandlings-metodene som nå finnes. I apotek vil man blant annet finne den nye VorteFri PEN, som er en penneløsning for meget enkel applikasjon direkte på vorten; denne er også egnet for barn, siden den kan brukes på tynn hud.

Mange dusjer med neglesopp eller vorter på treningssenter

Det å ha neglesopp eller vorter gjør ikke at folk lar være å bruke garderobedusjene. Hele 46 % av dem som har hatt neglesopp de siste 12 månedene, og 44 % av dem med vorter, har dusjet på treningssentre. Dette utgjør så mye som 14 % av totalandelen av dem som sier de trener på treningssenter.

– Det er selvfølgelig opp til den enkelte hvilke forholdsregler man tar, men hensynet til å unngå smitte til andre bør alltid veie tungt. Publikum som bruker dusjfasilitetene i treningssentre er også redde for å bli smittet, i undersøkelsen sier 14 % at de er bekymret for neglesopp og vorter på treningssenter, og 13 % unnlater å dusje der på grunn av denne frykten, sier Eirik Sverrisson.

– Når samtidig 68 % sier at hygiene i garderobefasilitetene og dusj er viktig ved valg av treningssenter, kunne det være interessant å vite hva treningsskjedene gjør for å sikre god hygiene og motvirke smitte av hverdagsplager som vorter og neglesopp, avslutter Eirik Sverrisson i MEDA.

• For mer informasjon, vennligst kontakt

Eirik Sverrisson, OTC-ansvarlig MEDA Norge AS, eirik.sverrisson@medaotc.com, 95 78 41 01

• Helse, sykepleie, legemiddel

• treningssenter