Medisininstruksjoner.no - ny nettportal for instruksjonsfilm

Medisininstruksjoner.no er en ny portal der helsepersonell og pasienter kan finne instruksjonsfilmer som viser hvordan ulike legemidler og hjelpemidler skal håndteres. Portalen er en norsk versjon av den svenske suksessen medicininstruktioner.se.

Portalen er uavhengig, uten reklame og finansieres gjennom abonnement legemiddelindustrien og produsenter av hjelpemidler tegner dersom de ønsker å publisere sine instruksjonsfilmer. Når det gjelder legemidler, må innholdet i filmen gjenspeile innholdet i pakningsvedlegget. Selve pakningsvedlegget publiseres sammen med instruksjonsfilmen, fortrinnsvis på ulike språk.

Målsetningen er at portalen skal bli en støtte for leger, sykepleiere, farmasøyter og annet helsepersonell som daglig treffer pasienter som trenger opplæring i riktig bruk av sitt legemiddel.

Pakningsvedlegg på ulike språk vil kunne bidra til bedre opplæring av pasienter som ikke behersker norsk. Når pasienten har fått nødvendig opplæring i riktig bruk fra helsepersonell, kan han eller hun i ro og mak se filmen på nytt i sitt eget hjem. Enkelte vil også ha nytte av å kunne se instruksjonsfilm sammen med andre familiemedlemmer.

Oppbygningen er enkel, slik at man raskt finner frem til aktuell film.

Portalen vil kun bli markedsført overfor helsepersonell, ikke allmennhet.

Per i dag er det publisert seks instruksjonsfilmer på medisininstruksjoner.no. På sikt er målet at portalen skal ha samme struktur som i Sverige hvor man har inngått samarbeid med 95 % av alle svenske apotek og apotekkjedene viser en speiling av medicininstruktioner.se på sine egne hjemmesider. Per mars 2015 er det 140 publiserte filmer i den svenske portalen.

Medisininstruksjoner.no ble etablert i 2014, i samarbeid med svenske medicininstruktioner.se. Den svenske portalen ble startet i 2008 og en dansk portal, medicininstruktion.dk, ble lansert i 2012. I 2014 åpnet også en portal i Mexico. Eier: Medisininstruksjoner Norge AS, datterselskap av Thau reklamebyrå as.

Forretningsidé: Å bidra til riktigere bruk av legemidler, for på den måten å øke etterlevelse av behandlingen, gjennom å samle tydelige instruksjonsfilmer på alle legemidler og medisinske hjelpemidler på ett nettsted.

Mål: Å gi god informasjon om administrasjon av ulike legemidler og bruk av medisinsk utstyr. Forskjellige legemidler krever forskjellige administrasjonsteknikker, og i tillegg er mange prosedyrer kompliserte og vanskelige å forstå ut fra et pakningsvedlegg. Visualisering i form av instruksjonsfilm kan gjøre det enklere å forstå. Kun en nettadresse å forholde seg til og enkel navigering inne på siden, gjør medisininstruksjoner.no svært brukervennlig.

Dette er en gratistjeneste for pasienter og helsepersonell. Legemiddelfirmaer og leverandører av medisinske hjelpemidler abonnerer på tjenesten gjennom publisering av instruksjonsfilmer.

Medisininstruksjoner Norge følger Forskrift for markedsføring av legemidler i Norge. Instruksjonsfilmene skal bygge på produktets pakningsvedlegg, og kan for eksempel formidle: - Injeksjonsteknikk - Plasterbehandling - Inhalasjonsteknikk - Bruk av uretralstift

Alle instruksjonsfilmer som gir informasjon om legemidler blir lenket til felleskatalogen.no, og gjeldende pakningsvedlegg publiseres sammen med filmen.

Samarbeid: Medisininstruksjoner ønsker å være en viktig samarbeidspartner i omsorgskjeden. Vi tilrettelegger for samarbeid med legemiddelindustrien, leverandører av medisinsk utstyr, leger, sykepleiere, apotekkjedene og utdanningsinstitusjoner, og vi tror at et slikt samarbeid om riktigere bruk av legemidler vil komme pasientene til gode.

Kontaktinformasjon: Daglig leder Wenche Warberg, Medisininstruksjoner Norge, Maridalsveien 87, 0461 Oslo. Telefon: +47 22 04 48 10

• Helse, sykepleie, legemiddel

• film
  • instruksjonsfilm
  • video

Medisininstruksjoner.no startet opp i 2014, i samarbeid med svenske medicininstruktioner.se
Den svenske portalen ble startet i 2008 og en dansk portal, medicininstruktion.dk ble lansert i 2012. I 2014 åpnet også en portal i Mexico.

Vi ønsker å bidra til riktigere bruk av legemidler, for på den måten å øke etterlevelse av behandlingen, gjennom å samle tydelige instruksjonsfilmer på alle legemidler og medisinske hjelpemidler på ett nettsted.

Medisininstruksjoner Norge AS
Maridalsveien 87, 0461 Oslo. Telefon: +47 22 04 48 10