Ekstrem sportsbil med plass til hele familien

Pressemelding   •   feb 02, 2017 13:11 CET

Markedets mest intelligente stasjonsvogn blir nå også klassens raskeste ved introduksjonen av Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ og E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn med dynamisk firehjulsdrift. Kraftreserver, akselerasjon og kjøredynamikk heves til et nivå som tidligere var forbeholdt rendyrkede sportsbiler. V8-motoren, kjent fra AMG GT, yter i likhet med sedanen opptil 612 hk og 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder.

Mercedes-AMG har allerede redefinert hva en luksussedan kan være med toppmodellen E 63 S 4MATIC+. Når stasjonsvognmodellen får sin verdenspremiere på Genève Motor Show i mars er det med en rekke innovative løsninger og ny teknologi som mangler sidestykke i klassen. Av de mest oppsiktsvekkende nyhetene finner vi det avanserte firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4MATIC+ med 100% variabel kraftdistribusjon og AMG Cylinder management som sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel for bedret drivstofføkonomi og redusert utslipp.

- Stasjonsvognen har en unik appell i det norske markedet og etterspørselen etter Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn har ikke latt vente på seg etter at vi avduket sedan-versjonen i november. Kombinasjonen av klasseledende plass, avansert firehjulsdrift og ekstrem ytelse er som skapt for kompromissløse kunder i stasjonsvogngale Norge, sier Kjetil Myhre, Direktør i Mercedes-Benz personbil.

Familieracer

I likhet med sedanen har designerne jobbet tett med aerodynamikkeksperter for å optimalisere balanse og marktrykk, alle elementer har en hensikt. Motoren er en 4-liters Twin-turbo V8 som genererer vanvittige 612 hk og 850 Nm og får dynamiske motorfester som standard. Dette tillater uovertruffen komfort i hverdagen og økt presisjon og kjøredynamikk på bane. Kreftene distribueres via det innovative 4MATIC+ som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep. For førere som ønsker full kontroll kan man for første gang velge «drift mode» i Race-menyen på E 63 S 4MATIC+. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus, deaktivert ESP og et stort smil om munnen. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjennomføres på 3,5 sekunder, mye takket være den nye nitrinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT med svært raske girskift.

Verdenspremieren finner sted på Genève Motor Show i mars. Modellen er klar for bestilling i april og lanseres i juni. Norske priser er ikke klare.

AMG E 63 4MATIC+ StasjonsvognAMG E 63 S 4MATIC+ Stasjonsvogn
Motorvolum (cc)39823982