Ladbar A-Klasse med norske priser

Pressemelding   •   okt 09, 2019 15:29 CEST

Mercedes-Benz A 250 e

(Lørenskog 9. oktober 2019) Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye A-Klasse plug-in hybrid. A 250 e har høyt utstyrsnivå allerede fra start og får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km. Prisene starter på 382.000 kr og de første modellene er forventet til Norge i desember.

- A-Klasse er en av våre viktigste modeller og den som utvilsomt har introdusert flest nye kunder til vårt merke. Med rekordlang elektrisk rekkevidde og en svært attraktiv pris vil A 250 e definitivt bidra til å løfte Mercedes-Benz til nye høyder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Høydepunkter

• Inntil 69 km elektrisk rekkevidde (WLTP)
  • Systemeffekt på 218 hestekrefter
  • Systemmoment på 450 Newtonmeter
  • Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder
  • Tauekapasitet på 1600 kg (tilvalg)
  • Flatt bagasjerom

A 250 e har en mengde utstyr som standard i Norge. Listen er lang og blant høydepunktene finner man LED High Performance-lys, 8-trinns DCT automatgirkasse, Ryggekamera, automatisk filholder, MBUX, preklimatisering og aluminiumsfelger. Av tilvalg som tidligere ikke har vært utbredt i kompaktklassen nevnes multikonturseter med massasje, sylskarpt head up-display, 360-kamera, Burmester stereo med hele 12 høyttalere og ikke minst assistansesystemer på S-Klassenivå.

Kompakt kraftpakke

Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og tar A 250 e fra 0-100 km/t på kun 6,6 sekunder. Toppfarten er på solide 235 km/t (140 km/t på ren batteridrift).

Stor batterikapasitet og hurtiglading

Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på ca. 15,6 kWh, det største i en eksisterende plug-in hybrid fra Mercedes-Benz. A 250 e kan lades med både vekselstrøm og likestrøm, der sistnevnte kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

Flatt gulv

For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et helt flatt gulv.

Elektrisk MBUX

Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon. Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport  slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.

A 250 e A 250 e Sedan
Systemytelse (kW/hk) 160/218 160/218