Mercedes-Benz EQ Power: Ladbar C-Klasse med 4MATIC er klar for bestilling

Pressemelding   •   aug 26, 2019 10:29 CEST

Ladbare C-Klasse sedan med 4MATIC firehjulsdrift.

(Lørenskog, 26. august 2019) Mercedes-Benz åpner for bestilling av tre nye ladehybrider med bensinmotor og firehjulsdrift. 320 hestekrefter, 700 Nm og en elektrisk rekkevidde på opptil 54 kilometer er godt nytt for norske bilkjøpere. Modellene ankommer Norge i oktober og prisene starter på attraktive 452.000 kr.

- Antallet ladehybrider vokser stadig og nå tilbyr vi totalt fem ulike versjoner av C-Klasse plug-in hybrid. Kundene kan velge mellom sedan og stasjonsvogn i kombinasjon med både bensin og diesel. Det mest spennende sett med norske øyne er likevel introduksjonen av 4MATIC firehjulsdrift, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Som dieselversjonen er naturlig nok C 300 e også basert på oppgraderte C-Klasse. Det betyr over 6000 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design. Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone. Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Mercedes-Benz C 300 e stasjonsvogn (ikke tilgjengelig med firehjulsdrift)Bildetekst: Mercedes-Benz C 300 e stasjonsvogn (ikke tilgjengelig med firehjulsdrift)

Momentmesteren

Den elektriske motoren er integrert drivlinjen og leverer hele 440 Newtonmeter fra start. Sammen med bensinmotoren gir det en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm for de tre nykommerne. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,4 sekunder takket være det heftige dreiemomentet, mens forbruket er på sobre 0,14-0,21 l/mil.

Doblet batterikapasitet

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet. Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 time fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

C 300 e sedan C 300 e 4MATIC sedan C 300 e stasjonsvogn
Systemeffekt (kW/hk) 235/320 235/320 235/320