Mercedes-Benz introduserer A- og B-Klasse som ladbar hybrid

Pressemelding   •   aug 21, 2019 07:14 CEST

Mercedes-Benz EQ Power: B 250 e og A 250 e

(Lørenskog 22. august 2019) Mercedes-Benz øker porteføljen av ladbare hybrider når A- og B-Klasse introduseres med batteripakke og elektromotor. Rekkevidden strekker til nærmere 70 km (WLTP) og modellene kan bestilles allerede i september, med norgeslansering mot slutten av året.

- Plug-in hybrider representerer et viktig steg på veien mot utslippsfri kjøring. Med inntoget av A- og B-Klasse har kundene hele 12 ladbare alternativer å velge mellom, et tall som skal dobles i løpet neste år, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Høydepunkter

• Elektrisk rekkevidde på opptil 69 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP
  • Systemeffekt på 218 hestekrefter (160 kW)
  • Systemmoment på 450 Newtonmeter
  • Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder
  • Tauekapasitet på 1600 kg
  • Flatt bagasjerom

Høy elektrisk toppfart

Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og tar eksempelvis A 250 e fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder. Toppfarten er på solide 235 km/t, eller 140 km/t på ren elektrisitet. Alle modellene leveres med en 8-trinns automatisk girkasse som standard.

Stor batterikapasitet og likestrømslading

Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på ca. 15,6 kWh, det største i en eksisterende plug-in hybrid fra Mercedes-Benz. A 250 e og B 250 e kan lades med både vekselstrøm og likestrøm, der sistnevnte kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

Optimalisert bagasjeromsplass

For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et flatt gulv.

Elektrisk MBUX

Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass i både A 250 e og B 250 e, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon. Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Kjøremodusene komfort-, ECO- og Sport er også tilgjengelig slik at føreren kan prioritere alt fra ren utslippsfri drift, via kjøredynamikk og bruk av begge motorer, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til for eksempel bynære strøk.

Alle tre modeller kan forvarmes eller kjøles via applikasjonen Mercedes me.

A 250 e A 250 e Sedan B 250 e
Systemytelse (kW/hk) 160/218 160/218 160/218