Nye Mercedes-Benz GLB: En kompakt off-roader med 7-seter

Pressemelding   •   jun 13, 2019 15:00 CEST

Nye Mercedes-Benz GLB med AMG Line eksteriør

(Lørenskog 13. juni 2019) Mercedes-Benz introduserer en helt ny bil i kompaktsegmentet med 7-seteren GLB. Høyreist, praktisk og avansert som en S-Klasse. Norske priser er forventet til høsten med leveranser mot slutten av året.

-Modellporteføljen utvides stadig og med den kompakte off-roaderen GLB er segmentet komplett. Jeg tør påstå at denne bilen er som skapt for aktive familier, med sine 7-seter og praktiske utforming, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen

Opptil syv seter

GLB er den første kompaktbilen fra Mercedes-Benz tilgjengelig med en tredje seterad. Her er det plass til to ekstra passasjerer på inntil 168 cm. Sikkerheten er høyt prioritet også for disse, med uttrekkbare hodestøtter, setebelter med strammefunksjon, airbag for sidevinduene, og selvsagt ISOFIX. Dette gjør det mulig å feste totalt fire barneseter på en trygg måte i GLB.

For å sikre trivsel og komfort har passasjerene på tredje rad to drikkeholdere mellom setene, samt to oppbevaringsrom med hver sin USB-port. Når setene ikke er i bruk kan de senkes flatt ned i gulvet for å øke bagasjeromsvolumet.

Form følger funksjon

GLB er et godt eksempel på at form følger funksjon. Den er høyreist, praktisk og har en rekke elementer som understreker at det også er en habil offroader - korte overheng, god bakkeklaring og beskyttelse som følger hjulbuer og sideskjørt.

Interiøret er godt kjent fra resten av den nye kompaktfamilen med blant annet widescreen-cockpit og MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nytt i GLB er de karakteristiske gripehåndtakene i dørpanelet som gir hint om bruksområde og tar igjen det robuste ytre.

Eget terrenglys

7-seteren er tilgjengelig med adaptive Multibeam-LED-lykter som i kombinasjon med Off-Road-pakken har en egen modus for kjøring i terrenget. Dette gjør det lettere å se hindringer i mørket ved at svinglyset er kontinuerlig slått på i hastigheter under 50 km/t. Dette resulterer i en bred og god lysfordeling foran bilen.

4MATIC firehjulsdrift

Ingen offroader er komplett uten permanent firehjulsdrift. GLB har i tillegg variabel momentfordeling slik at bilens karakteristikk kan tilpasses forholdene. I kjøreprogrammet "Eco / Comfort" fordeles kraften 80:20 (foraksel: bakaksel), mens det i sportsprogrammet fordeles 70:30. Med Off-road-pakken utvides valgmulighetene med en ekstra kjøremodus som tilpasser kraftoverføring, distribusjon (50:50) og ABS-kontroll til kjøring i terrenget. Mediedisplayet viser samtidig ulike helningsvinkler og annen relevant informasjon som hjelper føreren.

Sikkert og selvkjørende

I likhet med resten av kompaktfamilien har GLB assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard, som avhengig av situasjonen, kan bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. GLB kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er Active lane keep assist standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Komfortkontroll

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Effektive motorer

I første omgang blir GLB tilgjengelig med fire bensin- og dieselmotorer, med og uten 4MATIC. Innstegsmodellen GLB 200 får den nyutviklede M282-motoren med sylinderkutt for redusert forbruk og utslipp. På dieselsiden er det kjenningen OM654q som står for fremdriften og er allerede sertifisert etter Euro 6 d som først trer i kraft i 2020.

GLB 200 GLB 250 4MATIC GLB 200 d GLB 200 d 4MATIC GLB 220 d 4MATIC
Girkasse 7G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat) 8G-DCT (automat)
Volum (cc) 1332 1991 1951 1951 1951
Ytelse (kW/hk) 120/163 165/224 110/150 110/150 140/190