Nye Mercedes-Benz GLC Coupé

Pressemelding   •   mar 20, 2019 13:05 CET

Med ny lyssignatur og en aggressiv grill er det lett å kjenne igjen oppgraderte Mercedes-Benz GLC Coupé, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen

(Lørenskog 20. mars 2019) Få uker etter avdukingen av oppgraderte GLC SUV, kommer nå alternativet for de som vil skille seg ut. Mercedes-Benz GLC Coupé beholder den elegante linjeføringen, men får nye effektive motorer, infotainment-systemet MBUX og avanserte selvkjørende egenskaper.

- Sammen med SUV-varianten har GLC Coupé vært en modellene som har truffet best i det norske markedet. Kombinasjonen av fremkommelighet og sportlig design har hatt en bred appell og med et nytt motorprogram på plass er jeg overbevist om at trenden opprettholdes, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Sportslig utseende og ny lyssignatur

GLC Coupé er et godt eksempel på designfilosofien til Mercedes-Benz med rene klare linjer. A-stolpen har en prominent helling, noe som senker taksilhuetten og gir modellen et sportslig uttrykk. Den trapesformede diamantgrillen sender tankene i retning av AMG GT, CLS og CLA Coupé og er tilgjengelig i sølv som standard eller i sort utførelse med nattpakken. De elegante linjene er trukket hele veien til den redesignede bakenden av bilen, med ny diffusor, nye enderør og full-LED-baklykter. I front har lyktene fått en ny lyssignatur og LED High performance som standard. De velkjente Multibeam-lysene med 84 individuelt justerbare dioder er tilgjengelig som tilvalg.

Betjener bilens funksjoner med håndbevegelser

Infotainment-systemet består nå en større medieskjerm og et heldigitalt instrumentpanel, med siste generasjon MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Som mange har opplevd i nye A-Klasse er dette både intuitivt i bruk og kan skreddersys etter kundens preferanser. Bilens funksjoner kan betjenes ved berøring, håndbevegelser eller med stemmekommandoen «Hey, Mercedes».

Rutebasert hastighetsjustering og aktiv sikkerhet

Mercedes-Benz GLC Coupé får de samme avanserte assistansesystemene vi finner i S-Klasse og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Et eksempel er rutebasert hastighetsjustering der bilen kan gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic dersom sjåføren er uoppmerksom, for eksempel ved kø rundt en sving. Fartsholderen reduserer da hastigheten til rundt 100 km/t, noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off-funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer.

Trailer Maneuvering Assist er også nytt i GLC Coupé og gjør det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

EQ Boost og dieselmotorer sertifisert etter RDE fase 2

GLC Coupé blir tilgjengelig med de nyeste firesylindrede bensin- og dieselmotorene fra Mercedes-Benz. Disse bidrar til økt effekt og betydelig lavere drivstofforbruk enn dagens motorutvalg. EQ Boost bensinmotoren M 264 med 48-voltsystem erstatter M 274 i GLC 200 og GLC 300, mens OM 654 erstatter OM 651 for GLC 220 d og GLC 300 d. Dette er motoren som i C 220 d ble målt til null utslipp av NOx i tyske ADACs nylige test av moderne dieselmotorer.

Alle modellene får 4Matic firehjulsdrift som standard og blir tilgjengelig det 100 prosent justerbare luftfjæringssystemet Dynamic Body Controll som tilvalg.

Flere motoralternativer vil bli introdusert i løpet av året.

. 200 300 200 d 220 d 300 d
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk) 145/197 190/258 120/163 143/194 180/245