Nye S-Klasse med norske priser

Pressemelding   •   jun 08, 2017 07:33 CEST

(Lørenskog, 8. juni) Salget er i gang for nye Mercedes-Benz S-Klasse og blant høydepunktene er et helt nytt motorprogram med innovasjon og effektivitet i fokus, et nytt skritt mot autonom kjøring og komfort som setter en ny standard. Prisene starter på 1.080.000 kr, med lansering allerede i juli.

- Når vi nå åpner for bestilling av nye S-Klasse er det med ambisjoner om å trone øverst på salgsstatistikken, med de mest fornøyde kundene. S-Klasse har en spesiell plass i manges hjerter og forhandlerne melder om kunder som ivrer etter å se, for ikke å snakke om kjøre den nye modellen, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz personbil.

Nyutviklede motorer

Oppgraderingen av motorprogrammet til Mercedes-Benz er godt i gang og allerede fra salgsstart er en ny R6 diesel på plass, med økt effekt og redusert utslipp. Dette er muliggjort via blant annet Camtronic variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny effektiv renseteknologi. Det har resultert i den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz med inntil 340 hk og 700 Nm. Videre vil V8-motoren som ble utviklet til AMG GT bli tilgjengelig med to effektuttak og erstatter dagens 5,5 liters V8. I tillegg til motorene som er tilgjengelig fra lansering, kommer også en nyutviklet R6 bensinmotor med 48-voltsystem, og en plug-in hybrid med inntil 50 km rekkevidde i løpet av høsten.

Autonom kjøring

S-klasse tar nytt skritt mot autonom kjøring med gjennomgående oppgradering av et allerede imponerende system. DISTRONIC Active Proximity Control og Active Steer Assist hjelper sjåføren i å holde sikker avstand til bilene rundt og hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger og veikryss. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen. Videre har forbedrede kamera- og radarsystem sørget for enda bedre oversikt i tett trafikk. I tillegg bruker S-Klasse for første gang kart- og navigasjonsdata for å beregne kjøreadferd. Alle disse funksjonene styres enkelt fra det nyutviklede rattet.

LED Ultra range

I 2013 ble S-Klasse den første bilen som utelukkende brukte LED som lyskilde. Intelligent Light System inkluderer nå Multibeam LED-teknologien kjent fra E-Klasse og den spennende nyvinningen kalt ULTRA RANGE. Sistnevnte produserer den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter. Adaptive High-Beam Assist Plus, en del av Intelligent Light System, tillater permanent fjernlys da systemet automatisk blender ned de deler som ellers ville forstyrret andre bilister. Dette sørger for at sjåføren fremdeles har maksimal sikt selv i stummende mørke.

Komfortkontroll

Det er vanskelig å plukke ut enkeltelementer når en ny S-Klasse lanseres. Det er den totale opplevelsen av komfort, luksus og teknologi som imponerer mest. Likevel er det umulig å komme utenom det nye frontlyktdesignet med tre LED-striper som klart skiller S-Klasse fra de mindre modellene, eller de nye høyoppløste skjermene i Wide Screen Cockpiten. Videre sikres maksimal kjørekomfort ved at veien kontinuerlig skannes for ujevnheter og luftfjæringen justeres der etter. Mer nøyaktig enn noen gang tidligere, selv i skumring og opptil 180 km/t. I nye S-Klasse suppleres også Magic Body Control med CURVE som tilter bilen inntil 2,65 grader for å redusere sentrifugalkraften i svinger. En annen nyvinning er "ENERGIZING komfortkontroll" som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for kundene å konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør eller behov.

612 hestekrefter

Mercedes-AMG S 63 4MATIC + får ny motor, ny girkasse og ny firehjulsdrift, i tillegg til imponerende design og kjøredynamikk. For bedret ytelse med betydelig redusert drivstofforbruk, erstattes 5,5 liters motoren med en 4-liters V8 Biturbo-motor med sylinderdeaktivering. Til tross for mindre volum produserer den nye motoren 612 hk, 27 mer enn forgjengeren. 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, ytelser på nivå med en fullblods sportsbil. AMG SPEEDSHIFT MCT 9-trinns automatgir erstatter den forrige 7-trinns girkassen. Avslutningsvis nevnes det fullt variable AMG Performance 4MATIC + firehjulstrekk-systemet som fikk sin debut med E 63 S 4MATIC+ som kontinuerlig fordeler kraften optimalt.

S 350 d 4MATIC S 400 d 4MATIC S 560 4MATIC AMG S 63 4MATIC+* AMG S 65*
Sylindere R6 R6 V8 V8 V12