Salgsstart for ladbare C-Klasse dieselhybrid

Pressemelding   •   jul 12, 2019 13:13 CEST

Mercedes-Benz C 300 de EQ Power Stasjonsvogn

(Lørenskog, 12. juli 2019) Ladbare C-Klasse er tilbake, og det i kombinasjon med den effektive dieselmotoren OM 654. Høydepunktene inkluderer opptil 55 kilometers elektrisk rekkevidde (WLTP) og heftige ytelser på 306 hk og 700 Nm til en en svært hyggelig pris. Bilene kommer til Norge i oktober og starter på attraktive 474.000 kr.

- Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Både sedanen C 300 de og stasjonsvognen C 300 de T er basert på oppgraderte C-Klasse. Det betyr 6500 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design. Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone. Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Heftige ytelser og lavt forbruk

Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotoren gir nye C-Klasse plug-in hybrid en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm. Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på 5,7 sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk på kun 0,14-0,16 liter per mil.

Doblet batterikapasitet og ladehastighet

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet. Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Førerassistanse

Forbruk og ytelser kan tilpasses ulike kunders ønsker via fem kjøreprogram og fire driftsmodi. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene, som for eksempel radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til ruten og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best for føreren å gå av gassen og bruke eksisterende moment.

C 300 de sedan C 300 de stasjonsvogn
Motor R4 Diesel (OM654) R4 Diesel (OM654)
Volum (cc) 1950 1950
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk ved rpm) 143/194 ved 3800 143/194 ved 3800