Hvordan fri til kjæresten?

På tide å stille det store spørsmålet, men usikker på hvordan? Da er du ikke alene. Våren er høysesong  for frierier og  landet rundt lurer nervøse menn på hvordan de skal fri til kjæresten.

De fleste velger våren eller sommeren når de skal fri. Også nyttårsaften og Valentines-day er populære tidspunkt å forlove seg på, men å finne riktig tidspunkt er bare ett av valgene du må foreta før et frieri skal finne sted.

Bruker gullsmeden som ekteskapsrådgiver

- En del kunder spør oss om tips til hvordan de bør fri til kjæresten, forteller administrerende direktør og gullsmed  Greger Hansen i Mestergull. – De regner nok med at vi har hørt mange historier fra andre som har forlovet seg og kjøpt gifteringer. Sånn sett kan du kanskje kalle våre gullsmeder for ekteskapsrådgivere, ler han.

Gullsmedkjeden bekrefter at de opplever større etterspørsel etter forlovelsesringer på våren og sommeren enn resten av året, og de butikkansatte får altså flere spørsmål enn det som dreier seg om carat og valg av gulltype.

Å tenke igjennom før du frir

- Våre butikkansatte har nok en og annen historie å komme med, men å planlegge selve frieriet er det nok lurt å gjøre selv, sier Hansen.  Noe av kjernen i et frieri er jo at det skal være originalt og personlig, og da er det lurt å finne på noe selv fremfor å kopiere det andre har gjort, mener han.

Det er allikevel 3 tips til frieriet Mestergull-sjefen kan gi:

Ikke gjør frieriet pinlig for den utkårede
Det perfekte frieri skal være originalt og personlig. Men legg mer vekt på det personlige enn det originale. Det er ikke sikkert et frieri fra scenekanten på en stor konsert foran flere tusen andre er det som faller best i smak om kjæresten din er av den sjenerte typen. Et frieri skal være hyggelig, ikke ubehagelig! Tenk på hva kjæresten din liker og lag noe kreativt ut av det.

Planlegg frieriet godt
Enten du velger å fri hjemme, dukke opp på jobben hennes i hest og kjerre eller ta med din utkårede på overraskelsestur til Paris så sørg for å planlegge det hele godt. Å alliere seg meg en kollega eller venninne kan være er lurt. Det finnes ikke noe kjedeligere enn å dukke opp med flosshatt og innleid kusk på arbeidsplassen hennes – for så å finne ut at hun ikke er på kontoret den dagen. Involver allikevel ikke for mange muldvarper. Da er sannsynligheten større for at noen forsnakker seg og røper overraskelsen din.

Sørg for at forlovelsesringen passer
Skal du overraske med en diamantring er det selvsagt best at den passer på fingeren til kjæresten – men å måle en finger på øyemål er umulig. Tjuvlån en ring hun alt bruker, og ta med den til gullsmeden. Da måler gullsmeden størrelsen på ringen og finner en forlovelsesring  som passer. Det er selvsagt mulig å bytte en ring, men da må du ikke gravere den på forhånd. Dessuten er det mer stas med en ring som faktisk passer og som kan brukes med det samme. Det viser samtidig at du kjenner henne godt og bryr deg om henne.

Er du usikker på hva slags ring du skal velge, kan gullsmeden hjelpe deg eller du kan designe egne ringer på nettsiden til Mestergull:

• tips til frieri
  • mestergull
  • frieri
  • hvordan fri til kjæresten
  • hvordan fri
  • forlovelse
  • bryllup
  • giftering
  • ring

Om Mestergull

Mestergull er landets ledende gruppering i gullsmedbransjen og høster anerkjennelse for spennende smykkekolleksjoner og utførelsen av håndverk av ypperste klasse.

Hos oss finner du de viktige merkevarene, og ønsker du det helt unike og særegne utfordres vi gjerne med å designe et helt spesielt smykke kun for deg.

I Mestergull finner du dyktige selgere, gullsmeder, designere og juvelfattere som alle gleder seg til å se deg i butikken.

Lene Stang

Pressekontakt Retail Manager 91791696