Europas stålindustri stjeler showet med kunstig intelligens

Blogginnlegg   •   apr 09, 2019 14:08 CEST

Du har akkurat brukt hundrevis av kroner på et helt nytt kjøleskap. Det er en stor investering og du brukte mange måneder på å undersøke og finne det rette skapet til rett pris. Men etter kun noen uker ble dørhengslene ødelagt.

Du poster et sint innlegg på sosiale medier, og oppdager at det er mange som har hatt samme erfaring som deg. Lokalavisen plukker opp historien, og før du vet ordet av det har den gått viralt.

Alle leverandører synes det er trist å måtte tilbakekalle et produkt. Ikke bare med tanke på kortsiktig økonomisk påvirkning, men også på lang sikt med et svekket omdømme. Som i de fleste bransjer bygges et godt omdømme på produkter av høy kvalitet, kundens tillit og tilfredshet samt produktsikkerhet.

Den europeiske forbrukerlovgivningen er en av de strengeste i verden. Masseproduksjon og internasjonale forsyningskjeder består av mange ulike ledd. Dette betyr at produsenter må redusere risikoen for mangler i produksjonslinjen og de katastrofale konsekvensene de kan få. Det er ingen andre produsenter som har mer å tape enn stålindustrien. Stål finner man nesten overalt, og materialet gir form og funksjon til et uendelig antall objekter i hverdagen vår. Stål er den viktigste komponenten som brukes i bygninger, infrastruktur, transport, utstyr, apparater og teknologi som vi bruker hver eneste dag. Det er, for å si det enkelt, helt umulig å se for seg en verden uten stål.

Med prognosene fra den europeiske stålforeningen, Eurofer, for jevn vekst i 2019 – hvordan kan Europas stålprodusenter holde tritt med høy produksjon og samtidig garantere eksport av feilfritt stål i alle ledd av forsyningskjeden?

Fjerner risiko fra råproduktet

Stålindustrien bruker ildfaste produkter under metallstøping. RHI Magnesitaer verdens største produsent av ildfaste produkter, og eksperimenterer med kunstig intelligens (AI) og maskinlæring for kvalitetssikring av omtrent tre millioner tonn ildfaste produkter hvert år.

Bildetekst: RHI Magnesita storovn under arbeid

RHI Magnesita, som er basert i Østerrike, må påse at alle deres 120 000 ildfaste produkter kan takle selv de mest utfordrende forholdene og tåle temperaturer på 1200 °C og høyere. For å kunne gjennomføre dette bruker RHI Magnesita IR-infrarøde kameraer. Disse skal overvåke overflaten til metallurgiske lagringsbeholdere for å forstå sammenhengen mellom varmeprofil og ildfast materialadferd. Bilder tas av kameraene gjennom hele dagen og behandles deretter av maskinlæringsalgoritmer. Ved hjelp av denne teknologien vil RHI Magnesita kunne oppdage feil bedre og angi en nøyaktig levetidsprognose for produktene sine.

– Fordi våre ildfaste produkter ofte brukes i stekeovner av våre kunder, har vedlikeholdsteamene en svært farlig jobb når de skal undersøke materialene. De må bruke beskyttelsesutstyr og stikke hodet inn i en beholder. Dette gjelder ikke bare sikkerheten til de ansatte, men også nøyaktigheten er viktig i slike observasjoner. Ved hjelp av kunstig intelligens kan vi overvåke, tolke og forutsi når de ildfaste materialene er i ferd med å slites ut og nå sin maksimale levetid. Med denne innsikten kan vi proaktivt varsle kundene våre når beholderne må byttes ut, eller om konkrete tiltak må igangsettes for å forlenge levetiden, sier Gregor Lammer, Senior Prosjektleder ved Digital Technologies, RHI Magnesita.

– I tillegg hjelper kunstig intelligens oss med å lære mer om kunden, slik at vi kan endre produktene etter kundens behov. Ved å opprette en «digital tvilling» i Microsofts skyplattform Azure, kan vi utvikle og teste mellom seks og syv forskjellige versjoner av produktene våre, før vi sender en eller to av våre mest egnede versjoner til kunden. Dette har fantastisk verdi, og gjør at vi er i forkant av konkurrentene, avslutter Lammer.

Oppdager selv den miste ripe

Til tross for at vi befinner oss i det som kalles den fjerde industrielle revolusjonen, er det fremdeles mange tradisjonelle produsenter som bruker prosesser som er over 100 år gamle. Europas nest største stålprodusent, nederlandske Tata Steel, har tatt i bruk ny teknologi som tingenes internett og kunstig intelligens for å forbedre produksjonen og kvaliteten på stålfabrikkene sine.

Bildetekst: Eksperter observerer stålproduksjonsprosessen ved Tata Steel-anlegget

Tata Steelgjennomfører over 400 000 prosessattributter under produksjonsprosessen i et stålverk. For å forhindre feil, utviklet selskapet tidlig et varslingssystem som forutsier ustabilitet. Denne tilnærmingen er en betydelig forbedring av den eksisterende modellen, da den bruker sanntidsdata for å beregne sjansen for en ustabil prosess. Tata Steel brukte avanserte algoritmer for å redusere produksjonstiden samtidig som avkastningen økte.

Etter noen uker, får du endelig et nytt kjøleskap. Sammen med kjøleskapet finnes et brev fra produsenten med en unnskyldning for mangelen, og forsikring om at de har byttet stålleverandør og at dette aldri vil skje igjen.

De er faktisk villig til å gi deg en livstidsgaranti, takket være kunstig intelligens.