Hvordan rekrutterer man flere kvinner til teknologibransjen?

Blogginnlegg   •   mar 12, 2019 09:13 CET

Av Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge - Først publisert på LinkedIn, 8. mars 2019.

Hvis det er en rød tråd gjennom livet mitt, må være mangfold. Fra den koreanske familien jeg var så heldig å bli kjent med som barn, i et ellers blendahvitt nabolag, til å ha jobbet i Japan, Tyskland, Norge, England og USA. Mangfold har drevet de fleste valgene jeg har tatt, og jeg har alltid vært nysgjerrig på ulike måter å leve og jobbe på. I dag er dette en verdifull erfaring i en stadig mer sammenkoblet og kompleks verden. Jeg tror vi er nødt til å omfavne mangfold i alle former og formater om vi skal navigere rett. Jeg tror også at empati er nøkkelen til å forstå og leve med mangfold. Med empati blir vi bedre mennesker og skaper en bedre verden.

Å få flere kvinner inn i teknologibransjen har vært en av mine hjertesaker siden jeg tok over som leder for Microsoft Norge. En ensidig sammensetning av mennesker vil påvirke oss negativt på utrolig mange fronter i den digitale revolusjonen vi nå er inne i. En mer mangfoldig teknologibransje gir oss bedre ideer, produkter og løsninger – og et sterkere grunnlag for vekst i framtiden.

«Fiks systemet, ikke kvinnene»

Skal vi lykkes må vi må først og fremst gå inn for å fikse systemet, og ikke tro at det er kvinnene det er noe galt med. Ser vi på IT-næringen under ett, utgjør kvinner bare en fjerdedel av de ansatte, og blant topplederne er kun 17 prosent kvinner, ifølge Abelia. Det utdannes rett og slett færre kvinner enn menn innenfor teknologi, og det er det første vi må vi gjøre noe med.

En undersøkelse gjennomført av Microsoft viser at jenter er like interessert i realfag som gutter helt frem til 11-årsalderen. Etter det faller interessen drastisk. Undersøkelsen avdekket også hvilke grep som må til for å unngå fallet i interessen:

1. Rollemodeller
    Det finnes flust av flinke damer der ute, jobben vår er å finne de som ennå ikke har Microsoft eller IT-bransjen som førstevalg. Og da må vi ha gode rollemodeller! Vi må få unge jenter til å innse at de også er representert i teknologibransjen. I Microsoft organiserer vi blant annet inspirasjonsdager for jenter ved ulike skoler.
  2. Mulighetene
    Vi må få fram de unike mulighetene som finnes i teknologibransjen. Det handler ikke bare om koding – det handler om hva du kan gjøre med den. Du kan hjelpe helsevesenet med å redde liv, eller bistå i felt sammen med Røde Kors. Du kan til og med bidra til å bremse klimaendringene. Mulighetene er endeløse!
  3. Inkluderende rekruttering
    Ikke se etter den kandidaten som har nøyaktig samme bakgrunn som den du skal erstatte eller den siste du ansatte. Vi må lære å overse tradisjonene og innse at potensiale og talent kommer i mange ulike former. For å øke kvinneandelen må man tørre å si nei til å gjøre unntak når de eneste kvalifiserte søkere på en stilling er menn. Det finnes garantert kvalifiserte kvinnelige kandidater, og det er vår oppgave å finne dem.

«Diversity is being invited to the party, inclusion is being asked to dance»

Dette sitatet av Verna Myers tar arbeidet med mangfold og inkludering på kornet. Jobben vi gjør for at kvinner skal føle seg trygge på at de vil få samme behandling og jobbmuligheter som menn etter endt utdanning, er kanskje viktigst av alt. Som leder må du bestemme deg for at kjønnsbalanse og mangfold er fundamentalt viktig for organisasjonen. Det betyr å jobbe med kulturen i selskapet og gå den ekstra mila i rekrutteringsfasen for å finne flere kvalifiserte kvinner. Vi vil tiltrekke oss og løfte opp fremragende kvinner og da må vi bruke den tiden det tar for å gjøre det.

I forbindelse med kvinnedagen har vi en kampanje gående i sosiale medier hvor vi ønsker å løfte frem inspirerende kvinner i teknologibransjen. Bli med og løft frem en kvinne du blir inspirert av: #SurfacetheWomen.

Jeg vil også gratulerer viseadministrerende direktør Lene Diesen, som er på Abelia og kvinnenettverket ODA sin liste over Norges 50 fremste tech-kvinner. Jeg er utrolig stolt og takknemlig for det fantastiske arbeidet du gjør for Microsoft.