Build 2019: Microsoft lanserer nye skytjenester og verktøy for utviklere

Nyhet   •   mai 06, 2019 17:58 CEST

Foto: CEO i Microsoft, Satya Nadella på scenen

Mandag 6. mai, under den årlige utviklerkonferansen Build, presenterte Microsoft nye intelligente tjenester og produktivitetsløsninger. Starbucks var blant kundene som fortalte hvordan de bruker teknologi for sikre smarte brukeropplevelser for kundene.

Under åpningen av Build fortalte administrerende direktør i Microsoft, Satya Nadella:

– Når teknologi blir en naturlig del av hverdagen vår, er det utviklerne som definerer verdenen vi lever i. Microsoft forplikter seg til å levere sikre og etiske verktøy og plattformer, slik at utviklerne kan bygge løsninger som skaper muligheter for alle.

Skyen gjør deg produktiv

Grunnmuren i Microsoft 365 er Microsoft Graph, som kartlegger organisasjonens aktivitet. Teknologien kobler sammen data, som hvem medarbeiderne samarbeider mest med, hvilke dokumenter de jobber på sammen og andre aktiviteter i organisasjonen, slik at man som medarbeider får innsikt og råd om hvordan man kan jobbe på en smartere måte. Deler av denne teknologien blir utviklet av Microsoft Development Center i Norge.

Blant nyhetene er muligheten for utviklere å bygge videre på Microsoft Graph og tilpasse den sin organisasjon ytterligere. I tillegg ble også Fluid Framework, nyheter i neste versjon av Microsoft Edge og Microsofts visjon for fremtidens smarte assistenter annonsert, les mer om dette her

Nye open source-teknologier og utviklerverktøy

Azure Kubernetes Service (AKS) er en av de raskest voksende tjenestene i Azure og brukes av selskaper som klesbutikken ASOS for å administrere skyapplikasjoners konteiner-infrastruktur i storskala, som gir både større pålitelighet og fleksibilitet. Under Build lanserte Microsoft flere nye funksjoner og muligheter til å drive og beskytte Kubernetes-workloads.

Quantum computing er et nytt og spennende felt for utviklere. Microsoft har utviklet programmeringsspråket Q# spesielt for kvanteprogrammering. Under Build, tilgjengeliggjorde Microsoft Q# kompilatorer og simulatorer som åpen kildekode slik at partnere, kunder og startups kan skape nye løsninger og tjenester med denne nye teknologien, og for at nettverket av Q#-utviklere kan vokse.

For mer informasjon om alle nyhetene lansert, samt bilder fra konferansen, se her.