SMART BY – Har din by det som trengs?

Nyhet   •   nov 17, 2016 08:24 CET

Den raske utviklingen av den smarte byen

Det er ikke bare et politisk moteord; en "smart by" er noe håndfast som faktisk kan forbedre livene vi lever. Byer som utnytter teknologien riktig, kan på kort tid omformes til et smart, intelligent økosystem som er i kontakt med innbyggerne, samarbeider med de ansatte og optimaliserer driften.

En virkelig smart by har en kjerne som består av både mennesker og bedrifter. Den tilbyr personlige tjenester av høy kvalitet på en rask og effektiv måte, og den gir større avkastning på offentlige investeringer. Tenk deg å kunne "bytte energi" mellom lokale boliger og bedrifter for å distribuere strøm rimeligere og mer effektivt. Eller hva med å slippe å oppsøke et offentlig kontor for å kunne stemme, registrere fødsel, anmelde en forbrytelse eller søke om en bygge- eller vedlikeholdstillatelse. Forrester har spådd at 70 % av verdens befolkning vil bo i byer innen 2050. Hvis du tar i betraktning at de fleste av disse menneskene vil ta i bruk ny teknologi, så vil smarte byer være avgjørende for å kunne håndtere både en voksende befolkning og et økt teknologibehov.

At folk samler seg i byene på jakt etter en bedre livsstil, fører til betydelige utfordringer for urban migrering. Økt energiforbruk påvirker miljøet, mer trafikkaos gir frustrerte trafikanter og mer forurensning. Vedlikehold av byen blir mer utfordrende. For å løse noen av disse utfordringene, har fremtidsrettede myndigheter tatt i bruk data og teknologi. I dag bruker smarte byer over 1,6 milliarder tilkoblede enheter, og Gartner forventer at dette tallet vil vokse til svimlende 9,7 milliarder i 2020. Smarte og intuitive løsninger, som avanserte analyser og maskinlæring, er den beste måten det offentlige kan sørge for at infrastrukturen håndterer folketilstrømningen og forbedrer innbyggernes økonomi og livskvalitet.

Kunsten å bygge tillit og åpenhet

Innbyggerne er byggesteinene i ethvert samfunn. Hva om byens ulike sektorer kunne tilby brukertilpassede, interaktive tjenester som skapte engasjement hos innbyggerne? Folk ville gitt mer tilbake til byen de bor i, noe som igjen ville økt kvaliteten på de samme tjenestene.

For eksempel bygger Miami-Dade-politiet, som er den største lov-enheten i det sørøstlige USA, tillit i lokalsamfunnet ved å sørge for mer åpenhet rundt politiarbeidet, i tråd med president Obamas "Task Force for 21st Century Policing". Dette initiativet oppfordrer politiet til bedre bruk av data og teknologi for å oppnå mer åpenhet, ansvarlighet og tillit til det offentlige.

I Miami-Dade-politiet går betjentene med kameraer foran på uniformen, og de aktiveres hver gang en betjent er i kontakt med folk. Politiet bruker også den nye COP-appen (Community on Patrol). Microsoft Azure Government, en sikker nettskybasert løsning kun for det offentlige, driver begge disse løsningene.

Opptakene fra kameraene lagres i skyen, og lar politiet fange opp og analysere data mer effektivt. Opptakene kan brukes til både ny og pågående etterforskning – og som bevis i retten.

COP-appen lar byens 2,7 millioner innbyggere bruke smarttelefon til å sende inn tips, tilbakemeldinger og videobevis – på direkten, og til og med anonymt – som kan være til hjelp i en eventuell rettssak. Når politiet følger opp tipsene de mottar, gir det økt tillit og vilje til å melde fra om forbrytelser, vitne i retten og bidra med etterretning på gatenivå. Kort sagt fører raskere politirespons til en forbedring av relasjoner i lokalsamfunnet.

Mer makt i offentlig sektor

Det er ikke ofte at det offentlige ligger i forkant når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, men Hollands Kroon, en kommune i Nederland, viser hvor langt foran smarte byer kan være når det gjelder å tilrettelegge for de ansatte.

De har gjenoppfunnet hva det vil si å jobbe i det offentlige, ved å legge om strukturer og ta i bruk nettskyløsninger fra Microsoft, slik at de ansatte kan være mer mobile. Takket være skyen kan de ansatte jobbe når, hvor og hvordan de vil. Dette gjør at kommunen ikke lenger trenger å fokusere på fridager eller arbeidstid. De valgte å heller fokusere på resultater og personlig utvikling av de ansatte, og opplevde at folk ble mer produktive, at sykefraværet ble redusert og at trivselen økte. De innså at hvis de ansatte fikk lov til å gjøre ting som de ville, ville de også bli bedre på det, og at det til syvende og sist ville komme byens innbyggere til gode.

Offentlig ansatte er ikke de eneste som har merket en forskjell i Hollands Kroon. En bølge av selskaper fra mange bransjer etablerer seg området, på grunn av kommunens nye effektive infrastruktur.

Styrking av byens ryggrad

Du føler hjerterytmen til en smart by med en gang du kommer dit. Smarte byer lar deg effektivt kjenne dem på pulsen, og de gir informasjon om tilstanden på det urbane miljøet i sanntid. Denne innsikten kan brukes til å forbedre servicenivået, støtte innbyggerne og hjelpe bedrifter. Men dette kan bare oppnås med en solid infrastruktur på plass. Den globale befolkningen antas å ville øke verdens energibehov med 56 %, hvilket betyr at det vil stilles ekstreme krav til energi og infrastruktur over hele verden.

Agder Energi, den tredje største kraftprodusenten i Norge, driver et smart strømnett i 30 kommuner. Selskapets ressurser er totalt fornybare, og kommer hovedsakelig fra vannkraft. Strømnettet forvaltes i samarbeid med Powel, en ledende programvareleverandør, ved hjelp av Microsoft Cloud.

Plattformen gjør det mulig for selskapet å se hvilke ressurser som er klare til enhver tid, slik at de kan velge hvor de vil hente strøm fra. På en dag med mye vind kommer kraften fra turbiner, på en solrik dag kommer den fra solcellepaneler. Ved hjelp av den analytiske kraften i Microsofts Power BI kan man forutsi når overspenning kan oppstå. Denne intelligensen er banebrytende innen energiforsyning. Den reduserer svinn og leverer fremtidens løsninger allerede i dag. Og det beste er at løsningen kan brukes på alle transformatorstasjoner eller strømnett i hele verden.

Smart er kommet for å bli

Med spredningen av enheter koblet til internett, og med smarte byer omtalt av Forrester som den nye yndlingen blant tingenes internett (“the new darlings of the Internet of Things”), er det uunngåelig at fremtidens byer vil fortsette å bli smartere.

Yngre generasjoner, og spesielt millenniumsgenerasjonen, ser på "smarte byer" som det ideelle urbane bomiljøet. Når det gjelder forbruk av byens ressurser, forventer 56 % av millenniumsgenerasjonen at de kommer til å installere egne solcellepaneler i løpet av de neste fem årene. To tredjedeler har et ønske om å ta i bruk et digitalt program som lar dem spore eget energiforbruk og husstandsklima, og 41 % sier at de ønsker å koble alt sammen via sosiale nettverk (YouthfulCities-undersøkelsen 2016).

Denne generasjonen er snart morgendagens beslutningstakere, og etter hvert som tingenes internett virkelig er oppe og står, er teknologidrevne byer definitivt kommet for å bli. Den smarte byen vil snart bli en allestedsnærværende tilstand for alle oss som kaller byen vi bor i vårt hjem.

Klikk her for å lære mer om Microsofts visjon for digitalt forvandlede byer. For å finne ut mer informasjon om Microsoft på Smart City Expo 2016, klikk her.