42 kilometer hoderegning – startskuddet har gått!

Pressemelding   •   mai 03, 2016 09:57 CEST

Over Talltoppen, ned Addisjonsavenyen og opp Multiplikasjonsbakken. 1. mai gikk starten for Norges største matematikkonkurranse, Mattemaraton, og allerede går det mot rekord-deltakelse.

I løpet av én måned skal elever på mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole jobbe med 42,2 km med hoderegning – 422 matteoppgaver – tilpasset deres nivå. Mattemaraton består av etapper, der elevene drilles i matematiske begreper, tallforståelse, regneferdigheter og løsningsstrategier

Det er det norske selskapet Kikora som står bak Mattemaraton, og Microsoft er en av samarbeidspartnerne. Konkurransen har som mål å motivere og inspirere, og å gjøre repetisjonsarbeidet på slutten av året morsomt for både elever og lærere.

- I mai måned har mange et behov for repetisjon og forberedelse mot avsluttende prøver. Mattemaraton er en fin måte for elevene å gå gjennom alt de har lært i løpet av året, forklarer Anders Baumberger, redaktør i Kikora. Han forteller videre at de som ikke har meldt seg på, når som helst kan starte sitt mattemaraton.

- Realfag er en av de ferdighetene det vil bli stort behov for i fremtiden, og som en multinasjonal teknologi- og kunnskapsbedrift er det naturlig at vi ønsker å gjøre utdanningen av fremtidens hoder best mulig. Derfor er vi med på å arrangere Mattemaraton og vi synes det er gøy å heie på elevene som løper i hele landet, sier Bjørnar Hovemoen avdelingsdirektør innen forskning og utdanning for Microsoft Norge.

Mattemaraton arrangeres i år for fjerde gang. I fjor ble mer enn syv millioner oppgaver løst av elever over hele landet.

- Allerede 15 minutter over midnatt natt til første mai var 5000 oppgaver løst, så det er tydelig at noen satt klare. Dagsrekorden fra i fjor på 622 000 løste oppgaver står for fall allerede på dag to, hvor over en million oppgaver ble løst, sier Baumberger.

Han forklarer at Mattemaraton er laget for å gi utfordringer til alle, både de som liker bratte bakker og de som foretrekker slake utforløyper. De beste klassene i Norge samles til nasjonal finale i Oslo i august.

Nytt i år er at også foreldre inviteres til å bryne seg på matteoppgaver på nett. Har du mattekunnskaper som en femteklassing, eller som en elev i videregående skole? Klarer du å løpe med din egen sønn eller datter? Alle kan logge seg inn og prøve via nettsiden mattemaraton.no. Her kan du også følge konkurransen live og se hvor mange oppgaver din lokale skole har løst.

Alle elever som fullfører Mattemaraton er med i trekningen av fine premier. I tillegg deles det ut en rekke premier til de ivrigste elevene og de ivrigste klassene, og elevene inviteres til en Instagram-konkurranse der beste Mattemaraton-bilde kåres.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Arnfinn Redse, redaktør i Kikora
Tlf/ Epost: 988 09 208 / arnfinn@kikora.no

Eller

Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge

Tlf/Epost: 990 13 349 / vihansen@microsoft.com

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er verdens ledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.

Om Kikora:

Kikora er Norges mest brukte digitale læremiddel for oppgaveløsning i matematikk fra 5. klasse og til og med videregående skole. Kikora er nettbasert og dermed tilgjengelig for elevene både på skolen og hjemme. Kikora er utviklet slik at elevene får umiddelbar tilbakemelding for hver enkelt linje i oppgaveløsningen. På denne måten kan elevene lett oppdage hvor de har tenkt feil, og læreren ser hvor hver enkelt elev trenger hjelp.

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er et av verdens ledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.