Chatbot skal utdanne unge på flukt

Pressemelding   •   okt 05, 2018 12:46 CEST

I dag er mer enn 68 millioner mennesker på flukt, hvorav 28,5 millioner er flyktninger og 40 millioner er internt fordrevne. Flyktninghjelpen, Microsoft og flere partnere har sammen utviklet en chatbot som med hjelp av kunstig intelligens kan gi unge på flukt utdanningen de trenger og har rett på.

– I krise- og konfliktsituasjoner får barn og unge ofte utdanningen sin avbrutt. Slike kriser kan vare over flere år og til og med tiår. Det betyr at hele generasjoner av unge mangler basiskunnskaper, yrkesutdanning og høyere utdanning. Dermed kan et land som skal i gang med gjenoppbygging og stabilisering møte på ytterlige utfordringer ved at befolkning ikke har nødvending utdanning. Her kan kunstig intelligens og maskinlæring være nøkkelen for å utdanne unge på flukt, forteller Ida Sørby, Global innovasjonsrådgiver i Flyktninghjelpen.

Flyktninghjelpen, NetHope, University College Dublin og Microsoft har utviklet en chatbot som tar i bruk kunstig intelligens, eller såkalt AI-teknologi, som språkforståelse, maskinoversettelse og språkgjenkjennelse, for å finne utdanningsalternativer av høy kvalitet på steder hvor det ikke er skoler eller universitet. Chatboten søker gjennom enorme mengder læringsressurser tilgjengelig på internett, og skreddersyr med innspill fra de unge selv, akademiske kurs, utdanninger og læringsressurser hvor som helst i verden. Ungdommene kan lære alt fra språk, entreprenørskap, koding eller markedsføring, kompetanse som kan bidra til å gi verdi til sine lokalsamfunn. Chatboten som utvikles og testes nå i samarbeid med ungdommer på flukt i Libanon har fått navnet «Hakeem».

– «Hakeem» er en personlig skolerådgiver. Ungdommene er de som kjenner best til utfordringer de møter på. Derfor er det utrolig viktig at de er med i utviklingen av «Hakeem», sier Sørbye.

Samarbeid gir innovasjon

– For å kunne lukke utdanningsgapet millioner av konfliktberørte ungdom står ovenfor trenger vi dugnader, hvor hjelpeorganisasjoner samarbeider med den private sektoren og med innspill av brukerne utvikler skalerbare og bærekraftige løsninger, forteller Leila Toplic, som leder No Lost Generation Tech Task Force i NetHope.

Hakeem er kun en brikke av et større puslespill. Bruk av chatbots som dette kan også være et verktøy for hjelpearbeidere i feltet, for å kommunisere med migranter som snakker forskjellige språk og som trenger tilgang til mat, helsevesen og husly.

– Våre ansatte er eksperter på nødhjelp. Sammen med teknologer finner vi nye ideer og løsninger som vi ikke kunne kommet med på egenhånd. Vi er avhengig av samarbeid på tvers av næringsliv, teknologibransjen og nødhjelpsorganisasjoner for å finne innovative løsninger, forteller Sørbye.

Hakeem, the chatbot from NRC on Vimeo.

Kunstig intelligens for humanitært arbeid

I forbindelse med FNs generalforsamling, kunngjør Microsoft et nytt program: Kunstig intelligens (AI) for humanitært arbeid. Programmet forplikter selskapet til å donere over 325 millioner kroner over de neste 5 årene, til AI-initiativer som bidrar til gjenoppbygging etter katastrofer, beskytter barn, flykninger og migranter eller fremmer menneskerettigheter. Programmet er en del av Microsoft sitt AI for Good-initiativ – hvor formålet er å støtte arbeid som er med på å løse verdens største utfordringer med kunstig intelligens.

– Teknologi kan være med på å gjøre en stor forskjell og faktisk redde menneskeliv. Akkurat nå er det bare halvparten av verdens befolkning som har tilgang til de fordelene som teknologien skaper. Vi er veldig stolte av å kunne bidra til at flere mennesker får dra nytten av de enorme teknologiske fremskritt som gjøres akkurat nå, forteller Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Les mer om Hakeem i denne bloggposten og lær mer om vårt nye program AI for humanitært arbeid her.

Kontaktpersoner:

Ida Sørbye, global innovasjonsrådgiver i Flyktninghjelpen

ida.sorbye@nrc.no / 920 95 786

Liv Tone Otterholt, kommunikasjonsrådgiver Microsoft Norge

a-liotte@mircosoft.com / 482 48 152

Om Flyktninghjelpen
Flyktninghjelpen er en norsk organisasjon som hjelper mennesker på flukt over hele verden. Vi er raskt på plass der mennesker på flukt trenger oss mest. I sytti år har vi jobbet utrettelig for at mennesker på flukt skal overleve og bygge seg en ny framtid. Akkurat nå er vi til stede i både nye og langvarige kriser i 31 land. Der gir vi blant annet mat, husly, rent vann, rettshjelp, og utdanning.