Denne uken skal 50.000 norske skoleelever lære koding

Pressemelding   •   des 08, 2015 09:50 CET

Lysaker, 8. desember 2015 ─ Denne uken arrangeres Kodetimen på hundrevis av norske skoler. Kodetimen er et initiativ fra Lær Kidsa Koding, og har til hensikt å inspirere barn og ungdom i hele Norge til å lære seg å programmere. Microsoft Norge er en av Kodetimens støttespillere, og mange ansatte i selskapet vil bidra med opplæring i programmering og koding på sine lokale skoler.

– Vi skal ut på skolene for å bidra med vår kunnskap og lære barn og ungdom i hele Norge om koding og programmering. Koding er både gøy og viktig for fremtidig innovasjon, forteller Ingjerd Blekeli Spiten, viseadministrerende direktør i Microsoft Norge.

I 2013 deltok ca. 10 000 norske elever, og i 2014 hadde antallet økt til nesten 25 000 elever. I år er målet at over 50 000 norske elever skal delta på Kodetimen.

I tillegg til involvering av ansatte i Norge, har Microsoft et globalt samarbeid med Code.org. Som del av dette vil Microsoft tilby programvare og læremidler i form av oppgaver basert på det ekstremt populære spillet Minecraft. Elevene som deltar i Kodetimen vil også få muligheten til å løse oppgaver basert på den kommende Star Wars-filmen «The Force Awakens».

─ Minecraft og Star Wars er kjente merkevarer som jeg tror vil gi ekstra motivasjon ikke bare til elevene, men også lærerne og andre voksne. Dette er bra på mange nivåer. Man vil få muligheten til å jobbe med spill og systemer som er kjent for mange, noe som gjør det lettere å sette seg inn i. Kodetimen kan bli den viktigste skoletimen i 2015, og en enorm inspirasjon for 2016, forteller Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT-Norge, og en av initiativtakerne bak Lær Kidsa Koding.

Om Kodetimen

Kodetimen, som er inspirert av amerikanernes Hour of Code, er en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever i alle klassetrinn. Konseptet går ut på at så mange klasser som mulig skal få prøve seg innen programmering i uken 7. til 13. desember. Undervisningsopplegget stiller ingen krav til forkunnskaper hos elever eller lærere. Det er et internasjonalt initiativ som til nå har nådd over 110 millioner elever i 180 land, fra alle kontinenter, på 40 språk. I år er det tredje året på rad Kodetimen arrangeres i Norge.

– Vi lever jo i en verden omgitt av digitalteknologi, men bare en liten brøkdel av elevene i Norge lærer å programmere, slik at de kan skape egne digitale verktøy. Slik det er nå, blir alle forbrukere. Informatikk og programmering gir en god basis for enhver utdannelse, og alle elever i norsk skole kan ha nytte av å lære om dette, sier Ingjerd Blekeli Spiten.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Vibeke Hansen

Kommunikasjonsdirektør, Microsoft Norge