Knallhard kamp om 50 plasser: Siste frist for å søke det mest populære traineeprogrammet i IT-bransjen

Pressemelding   •   feb 27, 2017 11:10 CET

Leder for teknologisk forskning ved Intervensjonssenteret på Oslo universitetssykehus, Ole Jakob Elle og kirurg Bjørn Edwin demonstrerer HoloLens-teknologien. Foto: Hanne Kristine Fjellheim/Sopra Steria

I morgen utløper søknadsfristen til traineeprogrammet Microsoft University (MSU). Karrierebarometeret kåret i fjor programmet til det mest attraktive traineeprogrammet blant IT-studenter, og i år har over 600 talenter sendt inn sin søknad. En av fjorårets deltakere var denne uken med på å vinne en global innovasjonspris på verdens største helsekonferanse.

Microsoft University er et samarbeid mellom Microsoft og selskapets partnere, og alle som får plass og gjennomfører traineeprogrammet er garantert jobb hos en av partnerne. Prosjektleder for MSU, Karoline Moan, mener Microsoft University er en trygg og unik vei inn i dagens arbeidsmarked.

– Konkurransen er hard og gevinsten stor for de som når gjennom til traineeprogrammet. I løpet av seks uker får deltakerne opplæring i Microsoft-teknologi og en skreddersydd spesialistutdanning som gjør kandidatene svært attraktive på arbeidsmarkedet. Selskapene som deltar i rekrutteringssamarbeidet er sikret tilgang til høyt kvalifisert arbeidskraft med oppdatert og annerledes bakgrunn, sier Moan.

Vant global innovasjonspris

MSU alumn Christopher Tannum demonstrerer bruke av HoloLens. Foto: Kingsley Dankwah/Sopra Steria

Det er mange eksempler på at Microsoft University gir en kick-start på karrieren. Det er Christopher Tannum fra Nesodden et godt eksempel på. 25-åringen arbeider i dag i konsulentselskapet Sopra Steria, og har vært en sentral del av teamet som denne uken vant den globale prisen Microsoft Health Innovation Award. Prisen ble delt ut på en av verdens største konferanser innen helse og teknologi, HIMSS (Healthcare Information and Management Systems Society). Prisen går til helseaktører som bruker Microsoft-teknologi for å bedre hverdagen til pasienter og helsearbeidere, og som kan utvikle digitaliseringen av helsesektoren på en måte som kommer flere mennesker til gode.Tannum er selv strålende fornøyd med annerkjennelsen.

– Det er et utrolig prosjekt som jeg har jobbet hardt for, så det er ekstra gøy å få annerkjennelse for arbeidet som er lagt ned, forteller Tannum.

Med utgangspunkt i Microsoft HoloLens har Tannum sammen med teamet sitt og Oslo universitetssykehus skapt et «mixed reality»-miljø knyttet til operasjon av leverkreftpasienter og barn med hjertefeil. Ved hjelp av en applikasjon blir eksisterende 3D-modeller av individuelle pasienters kroppsorganer visualisert, noe som gjør det enklere for kirurgene å planlegge operasjonen. Christopher sier selv at det er takket være Microsoft University at han har fått sjansen til å jobbe på et prosjekt som dette.

– Dette prosjektet kan jeg med sikkerhet si at jeg ikke hadde fått hadde det ikke vært for MSU. Kompetansebyggingen gjennom traineeprogrammet har definitivt gitt meg et stort karriereforsprang. Det har vært en helt utrolig start på karrieren min, avslutter Tannum.

Microsoft University tar imot søknader frem til og med 28. februar. Send inn søknad til people@glasspaper.no med emnefeltet «Microsoft University», og legg ved CV og vitnemål/karakterutskrift.

Om Microsoft University

Microsoft University (MSU) ble etablert i 2007 som et svar på stor etterspørsel av Microsoftkompetanse i markedet. Prosjektet er et samarbeid mellom Microsoft og Microsoft partnere som gir nyutdannede en helt unik karrierestart. Merkenavnet MSU har, siden etableringen i 2007, bygget seg en sterk posisjon innenfor IT-markedet. Bedrifter kjenner MSU og vet at om de ansetter en MSUer, så ansetter de kvalitet. MSUere er blant bransjens fremste talenter, og etterspørselen er stor. For mer informasjon om MSU, vennligst se her: https://www.microsoft.com/nb-no/about/university.

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er et verdensledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.