Lene Diesen blant Norges fremste tech-kvinner

Pressemelding   •   mar 08, 2019 11:28 CET

Foto: Lene Diesen blant resten av Norges 50 fremste tech-kvinner

Viseadministrerende direktør i Microsoft Norge, Lene Diesen, kom gjennom nåløyet og er på listen over Norges 50 fremste tech-kvinner. På kvinnedagen, 8. mars, kårer Abelia og kvinnenettverket ODA de 50 fremste tech-kvinnene i Norge for tredje år på rad.

Det er stor mangel på kvinner i teknologi-bransjen. Kvinner utgjør bare en fjerdedel av ansatte i bransjen, og blant topplederne er kun 17 prosent kvinner, i følge Abelia. For å styrke norsk næringsliv løfter derfor Abelia og ODA frem de dyktigste talentene og for å inspirere flere til å velge teknologi og ledelse.

Stolt og ydmyk over å være på listen

– Jeg synes det er veldig stas å være på listen over de 50 fremste tech-kvinnene i landet, og er både stolt og ydmyk over det. Det er veldig bra at Abelia og ODA setter fokus på flere kvinner i IT-bransjen. Det er viktig med mangfold i ledergrupper – det gir de beste resultatene, sier Lene Diesen.

Diesen har over ti års erfaring i IT-bransjen både nasjonalt og internasjonalt, og er i dag viseadministrerende direktør med ansvar for markedsføring og drift i Microsoft Norge. I løpet av tiden i selskapet har hun bidratt til svært gode resultater, og er en drivkraft for å realisere Microsofts etablering av datasenterregioner i Norge.

Foto: Lene Diesen, viseadministrerende direktør i Microsoft Norge er på listen over Norges 50 fremste tech-kvinner.

Jobber hardt for å få flere kvinner i IT-bransjen

Administrerende direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein-Mathisen, synes det er gledelig og vel fortjent at Diesen er på listen. Hun forteller at Microsoft jobber kontinuerlig med å få flere kvinner interessert i teknologi og jobber hardt for å rekruttere flere unge til å velge en utdanning innen IT.

– Lene er hardtarbeidende, nysgjerrig, åpen og med en smittende entusiasme for å hele tiden utvikle seg i et miljø med en ekstrem endringstakt. Med en slik kapasitet er jeg verken overrasket over hva hun har klart å skape i Microsoft Norge på kort tid, eller å se hennes navn på denne listen. Hun er en inspirerende rollemodell, ikke bare for kvinnene i Microsoft Norge, men for hele teknologinæringen og de mange unge jentene vi ønsker å tiltrekke oss til denne bransjen, forteller Lein-Mathisen om kollegaen sin.

– I Microsoft lever vi av gode hoder som bruker sin kunnskap og erfaring til å løfte Norge gjennom digital transformasjon. En mer mangfoldig teknologibransje gir oss bedre ideer, produkter og løsninger – og et sterkere grunnlag for vekst i framtiden. Denne kåringen er viktig og er med på å vise kvinner at de er like nødvendige i teknologibransjen som mannfolka, sier Lein-Mathisen.

Problemløsere av begge kjønn

Abelia og Oda-Nettverk mener at vi trenger problemløsere av begge kjønn dersom vi skal klare å løse vår tids største utfordringer og styrke norsk næringsliv. Andelen kvinner som jobber med ledelse og teknologi er drastisk lavere i næringslivet enn i den offentlige forvaltningen.

– Økt rekruttering av både kvinner og menn til teknologiyrker forutsetter gode rollemodeller, utviklingsmuligheter og et godt arbeidsmiljø, sier Kristine Næss, Styreleder i Oda-Nettverk og Chief Customer Officer i Amesto Solutions.

– God kjønnsbalanse har effekt på bunnlinjen, ved at det gjør bedriften mer attraktiv i arbeidsmarkedet og ved at mangfold internt øker mulighetene for å tilpasse løsninger til et mangfold av kunder eksternt, tilføyer Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia.

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Personvernerklæring</a>.