Microsoft lanserer Windows 10 Fall Creators Update, Mixed Reality headsett og Surface Book 2

Pressemelding   •   okt 17, 2017 15:23 CEST

Lysaker, 17.oktober 2017 — Microsoft annonserte i dag lanseringen av Windows 10 Fall Creators Update og Windows Mixed Reality headsett og opplevelser. Samtidig lanseres Surface Book 2.

Siden Windows 10 ble lansert for første gang har Microsofts målsetting vært å tilrettelegge for kreativiteten i oss alle.Windows 10 Fall Creators Update, som blir tilgjengelig fra i dag, byr på mange nye muligheter for økt kreativitet. Fra å gjøre mixed reality og 3D bredere tilgjengelig, til raskere kringkasting av gaming og nye muligheter for å presentere bilder og video. Windows 10 Fall Creators Update kan oppleves på et bredt utvalg Windows 10 PCer, og på flere ulike Windows Mixed Reality headsett som blir tilgjengelige for første gang fra i dag.

Microsoft er overbevist om at PCen er det beste lerret for kreativitet og gir folk unike muligheter til å skape. Derfor utvikler selskapet Surface til den ultimate laptop, og lanserer i dag den kraftigste Surface noensinne – Surface Book 2.

Windows 10 Fall Creators Update

Windows 10 Fall Creators Update er fullpakket med nye løsninger. Blant disse er forbedret Windows Ink, som blant annet lar deg skrive med pennen direkte i PDF-dokumenter; en ny «Find My Pen»-tjeneste, «Continue on your PC» med Cortana* eller telefonens nettleser, Microsoft Edge for en sømløs opplevelse på tvers av enheter. I tillegg inneholder oppdateringen forbedrede sikkerhets- og personvernsløsninger, samt tilgjengelighetsforbedringer som blant annet Eye Control**.

Mixed Reality for massene

Windows 10 Fall Creators Update introduserer mixed reality for massene. Med mixed reality ønsker Microsoft å endre måten folk skaper, kommuniserer og spiller på. Nå kan Microsoft-kunder frigjøre seg fra tid og sted, og tre inn i et hvilket som helst miljø. Papir og skjerm vil ikke være begrensninger for de gode ideene.

Frem til i dag har enhver form for praktisk bruk av mixed reality krevd bruk av et headsett, og for å skape gode virtuelle opplevelser måtte du måtte montere kameraer i alle rommets hjørner. Dette endrer seg nå med tilgjengeligheten av Windows Mixed Reality headsett. Våre partnere, Acer, Dell, HP og Lenovo, lanserer i dag de aller første Windows Mixed Reality headsets, tilgjengelig i Microsoft Store og på Microsoft.com fra $399. Samsungs innovative mixed reality headsett, Samsung HDM Odyssey, vil være tilgjengelig fra 6. november.

The Fall Creators Update inneholder i tillegg en Mixed Reality Viewer. Med denne kan man enkelt se mixed reality på PCen. Ved å benytte kameraet på PCen, kan brukerne se 3D-objekter mikset inn i sine faktiske omgivelser.

Med både headsett og mixed reality rett på PC, ligger nå alt til rette for å introdusere verden til mixed reality. Reise, sport, konserter og spillopplevelser kan løftes til et nytt nivå med innhold fra over 20.000 apper i Windows Store.

3D gir økt kreativitet og produktivitet

3D vil løfte menneskelig produktivitet til nye nivåer, med muligheter som strekker seg langt forbi 2D-verdenen. 3D er både nyttig og kraftfullt fordi det viser verden slik vi ser den, og fordi 3D styrker måten folk forstår, husker og lærer på.

Med Fall Creators Update, lar Microsoft alle skape i 3D. Over 100 millioner mennesker bruker Microsoft Paint hver måned, og med Paint 3D kan alle bli 3D-designere. Med Fall Creators Update kan man legge 3D-objekter inn i Office-filer som PowerPoint-presentasjoner og Word-dokumenter. Objektene kan animeres i presentasjoner, noe som vil gi bedre innholdsforståelse og historiefortelling. Mixed Reality Viewer gjør det enkelt å mikse 3D-objektene og den fysiske verden.

Gaming blir enda mer interaktivt

Gaming er den raskest voksende formen for underholdning, fordi det er svært interaktivt. Gaming har aldri vært mer populært på Windows enn nå - Windows 10 har over 200 millioner månedlig aktive gamere. Med en voldsomt økende interesse for eSport og interaktiv spill-streaming, er det nå flere mennesker som ser på gaming, enn som spiller selv. Microsoft lanserte Mixer, for å gjøre streaming og interaksjon med gamere enklere. Med Fall Creators Update blir Mixer enda bedre. Brukerne kan nå starte og delta i spill-streaming raskere enn før. Game Mode lar utviklere få tilgang til all kraft i PCen og dedikere den til spillet. Dette gir en enda bedre spillopplevelse på Windows 10.

En ny epoke innen gaming kommer nå med forbedringene i Fall Creators Update, nye og rikere spillopplevelser med Mixed Reality, og lanseringen av Xbox One X – verdens kraftigste spillkonsoll utviklet for ekte 4K gaming 7. november.

Skap minner med bilder og video

Bilder og video har aldri vært mer populært på Windows enn nå, med over 250 millioner aktive brukere av Bilder på Windows 10.

I Fall Creators Update har Bilder-appen blitt totalt redesignet. Nå kan man enkelt lage historiercollager med bilder, legge på personlige 3D-effekter, Ink, overganger, lydspor og video. Helt uten redigeringserfaring.

Lanserer Surface Book 2

I dag lanserer Microsoft med stolthet det siste i Surface-familien: Surface Book 2 – en virkelig kraftplugg av en laptop med imponerende grafikk og opp til 17 timer batteridriftstid.

Surface Book 2 er den kraftigste Surface-modellen noen sinne, og kommer med 13,5 eller 15 tommer skjerm. Med den nyeste, åttende generasjons Intel Dual-Core og Quad-Core prosessor og NVIDIA GeForce GPU, har Surface Book 2opptil fem ganger høyere grafikkytelse enn den originale Surface Book, og er dobbelt så kraftig som den nye MacBook Pro.

Surface Book 2 er mer enn bare rå kraft, den er bygd slik brukerne liker å arbeide og skape. Den tilbyr kraften fra en laptop, allsidigheten til en tablet og friheten fra et mobilt studio – samlet i en vakkert designet enhet.

Surface Book 2 er kraftig nok til å kjøre profesjonell programvare som Adobe, Autodesk og Dessault, uten problemer. I tillegg håndterer den populære PC-spill i 1080p og 60 FPS, inkluderte krevende titler som Forza Motorsport 7 og Gears of War 4.

Surface Book 2 utgjør sammen med Surface Laptop og Surface Pro en serie maskiner som lar brukerne være produktive hvor enn de befinner seg, og mer kreative enn noen gang før.

Den nye Surface Book 2 koster fra $1499 og forhåndsbestilling vil være tilgjengelig i USA fra 9- november.

For ytterligere informasjon om Surface Book 2, se Panos Panay sitt blogginnlegg.

Microsoft mener behovet for å være kreative er større enn noen gang. Med Surface ønsker selskapet å inspirere og legge til rette for kreativ utfoldelse. Vi er stolte av vårt partnersamarbeid for å utvikle innovative og moderne produkter. Fra nye Windows 2-in-1s, laptoper, alt-i-ett-maskiner, spill-PCer med Intels nye 8th Generation Intel Core prosessorer, de nyeste NVIDIA GPUs som muliggjør Windows Mixed Reality, lang batteridriftstid, og OLED og 4K-skjermer for fantastisk visuelle opplevelser.

*Cortana tilgjengelig i utvalgte markeder.
**Krever kompatibel øyestyringsløsning, slik som Tobii Eye Tracker 4C.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør Microsoft Norge
E-post: vihansen@microsoft.com, mobil: 990 13 349

Christian Almskog, direktør for Windows og Surface Microsoft Norge
E-post: christian.almskog@microsoft.com, mobil: 900 41 960

For spørsmål knyttet til Gaming og Xbox:
Petra Tell, PR-ansvarlig for for Xbox i Norden
Epost: a-petell@microsoft.com, mobil: +46 734 08 5689

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er et verdensledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.