Microsoft og Code.org lanserer Minecraft Hour of Code-opplæringsverktøy for Computer Science Education Week

Pressemelding   •   nov 15, 2016 16:10 CET

Kodetimen arrangeres 5.-11. desember

Fjorårets versjon av opplæringsverktøyet for Kodetimen ble testet mer enn 30 millioner ganger. Microsoft og Code.org tror denne nye versjonen igjen vil introdusere flere titalls millioner for koding for første gang. Microsoft arrangerer også i år Kodetimen for klasser verden rundt under Computer Science Education week.

I dag har Microsoft og Code.org avduket Minecraft Hour of Code Designer, et opplæringsverktøy for elever og lærere, laget spesielt for Kodetimen (Hour of Code), en årlig global kampanje som holdes under Computer Science Education Week, 5.-11. desember.

Det nye web-baserte, gratis opplæringsverktøyet vil være tilgjengelig på 50 språk fra 5. desember. Ved å bruke det morsomme og engasjerende Minecraft-miljøet som verktøy, får alle muligheten til å tilegne seg ferdigheter innen problemløsing og kritisk tenking, som er ferdigheter som kreves i dagens teknologidrevne verden.

Koding er innført i skolen i 15 europeiske land, men i Norge er det ikke satt på læreplanen. Så godt som alle jobber i fremtiden vil kreve noen grad av digitale ferdigheter, og i mange tilfeller må arbeidstakerne ikke bare være i stand til å bruke teknologien, men også kunne forstå og skape den.

- Vi lever i en verden omgitt av teknologi, men bare en brøkdel av elevene i Norge lærer å programmere. Gjennom Kodetimen og dette nye Minecraft-opplæringsværktøyet, håper vi flere unge blir inspirert til å velge IT-utdannelser, som er viktig for fremtidens Norge, forteller Bjørnar Hovemoen, direktør for utdanning og forskning i Microsoft Norge.

I tillegg til det nye opplæringsverktøyet vil Microsoft gi tusenvis av barn og unge i mer enn 60 land, opplæring i koding. I løpet av Computer Science Edcuation Week arrangeres det hundrevis av gratis workshops verden over, og over 60.000 norske elever har meldt seg på Kodetimen i Norge.

Se det nye opplæringsverktøyet hos Code.org og les mer på Microsoft News Center.

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er et verdensledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.