Microsoft skal bli karbonnegative innen 2030

Pressemelding   •   jan 16, 2020 18:42 CET

Microsoft President Brad Smith, CFO Amy Hood og CEO Satya Nadella. Fotokredit: Brian Smale

REDMOND, Wash. — 16. januar, 2020 — I dag kunngjorde Microsoft Corp. et ambisiøst mål og en ny plan for å redusere sitt karbonavtrykk. I 2030 vil Microsoft være karbonnegative, og innen 2050 vil de fjerne all karbon i miljøet tilsvarende det selskapet har sluppet ut, enten direkte eller ved elektrisk forbruk, siden de ble grunnlagt i 1975.

Selskapets nye mål og en detaljert plan for hvordan de skal bli karbonnegative ble annonsert av Microsofts CEO, Satya Nadella, President Brad Smith, CFO Amy Hood, og Chief Environmental Officer Lucas Joppa.

– Mens verden må nå målet om nullutslipp, bør de av oss som har mulighet til å strekke seg enda lenger, gjøre det. Dette er grunnen til at vi i dag kunngjør et ambisiøst mål og en ny plan for å ikke bare redusere, men også til slutt fjerne Microsofts karbonavtrykk, sa Microsoft-president Brad Smith.

Selskapet kunngjorde et målbevisst program for å redusere karbonutslipp med mer enn halvparten innen 2030, både hva gjelder egne utslipp og for hele Microsofts forsynings- og verdikjede. Dette inkluderer en reduksjon til nær nullpunktet innen midten av dette tiåret.

Planen inkluderer også et nytt initiativ som ved bruk av Microsoft-teknologi skal hjelpe leverandører og kunder rundt om i verden med å redusere sine egne karbonavtrykk, i tillegg til et nytt klimainnovasjonsfond på 1 milliard dollar for å fremskynde den globale utviklingen av teknologier for reduksjon, fangst og fjerning av karbon. Fra og med neste år vil selskapet også gjøre karbonreduksjon til et sentralt aspekt av anskaffelsesprosessene i deres forsyningskjede. Selskapets årlige miljø- og bærekraftsrapport vil ta for seg måloppnåelse, samt beskrive utfordringene og mulighetene som forekommer på denne reisen.

Til slutt kunngjorde Microsoft at de også vil bruke sin stemme og posisjon for å støtte offentlig politikk som vil fremskynde muligheter for reduksjon og fjerning av karbon.

Mer informasjon om bærekraftsmålet og den detaljerte planen, finner du på Microsoft sin offisielle blogg. For ytterligere informasjon, se her