Microsoft vil levere intelligent sky fra nye norske datasenterregioner

Pressemelding   •   jun 20, 2018 09:01 CEST

Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge og Åshild Hanne Larsen, IT-direktør (CIO) i Equinor

Redmond, USA og Oslo, 20. juni 2018 – Microsoft annonserte i dag planer for å utvide sine betydelige og voksende skyinvesteringer i Europa. Selskapet vil levere Microsofts intelligente sky fra to nye datasenterregioner i henholdsvis Stavangerregionen og Oslo.

Microsoft annonserte samtidig at de har inngått et strategisk samarbeid med Equinor for å fremme Equinors digitale transformasjon og innovasjon gjennom intelligente skyløsninger. Avtalen strekker seg over syv år og har en verdi på flere hundre millioner amerikanske dollar.

Microsofts sky, bestående av Microsoft Azure, Office 365 og Dynamics 365, tilbyr svært høy og pålitelig ytelse, og de nye datasenterregionene gir mulighet for å lagre data i Norge. Microsoft Azure forventes tilgjengelig sent i 2019, etterfulgt av øvrige skyløsninger.

– Over en milliard kunder verden over stoler på Microsofts intelligente sky som plattform for sin virksomhets digitale transformasjon, sier Jason Zander, Executive Vice President, Microsoft Azure, Microsoft.– Ved å levere Microsofts intelligente sky fra nye datasenterregioner i Norge, vil norske virksomheter kunne utnytte skyens skalerbarhet og innovative muligheter, samtidig som de ivaretar sine krav til sikkerhet, compliance og datalagring.

Equinor har valgt Microsofts intelligente sky i Norge for å muliggjøre sin digitale transformasjon og drive innovasjon. Det strategiske samarbeidet støtter Equinors digitale reise gjennom en syvårig konsum- og utviklingsavtale med verdi på flere hundre millioner amerikanske dollar. Utnyttelse av skyen er en forutsetning for energibransjens transformasjon mot en digital fremtid. Sikker, pålitelig og kostnadseffektiv drift er en forutsetning for Equinors bruk av skyen.

– Equinor spiller en sentral rolle for å fremme innovasjon og utvikling av norsk økonomi. Vi er svært stolte over å inngå et samarbeid med Equinor og bidra til deres fremtidige vekst gjennom vår intelligente sky, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge. – Ved å bygge nye datasenterregioner i Norge legger vi til rette for vekst, innovasjon og digital transformasjon av norske virksomheter – enten det er store bedrifter, offentlig sektor eller noen av de 200 000 små og mellomstore bedriftene som sammen skaper Norges fremtid.

– Datasentre er en spennende næring som kan bidra med nye arbeidsplasser og økt verdiskaping til en norsk økonomi i omstilling. Jeg er veldig fornøyd med at Microsoft, som det første av de virkelig store IT-selskapene i verden, har valgt Norge for sine nye datasentre i hhv. Stavangerregionen og Oslo, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Microsoft har verdensledende kompetanse på personvern og beskyttelse av data. Kunders omfattende krav til sikkerhet og personvern ivaretas gjennom Microsoft Trusted Cloud-prinsipper. Microsoft har dessuten bransjens bredeste sett av compliance-sertifiseringer.

Microsoft har hatt virksomhet i Norge siden 1990, og har nærmere 600 medarbeidere innen utvikling, salg og markedsføring. Microsoft har kontorer på Lysaker, Oslo, Trondheim og Tromsø. Partnernettverket består av over 1900 partnere. Med den nye investeringen vil Microsoft for første gang kunne levere sin intelligente sky fra datasentre lokalisert i Norge. Dette vil skape økt innovasjon innen energisektoren, offentlig sektor, og en rekke andre bransjer og industrier.

Verdien av nye datasenterregioner i Norge økes også ved at kunder har muligheten til å utnytte hybride skyløsninger med Microsoft Azure Stack, som er tilgjengelig gjennom flere norske tjenestetilbydere. Azure Stack muliggjør bruksscenarier med unike behov for konnektivitet og compliance.

Microsoft ekspanderer raskt for å møte en stadig større etterspørsel etter skytjenester. Ved å investere i lokal infrastruktur kan Microsofts intelligente sky hjelpe virksomheter til å flytte til skyen og skape innovasjon i sine bransjer, samtidig som de ivaretar sine krav til sikkerhet, compliance og datalagring. Microsoft har også lang erfaring med å bistå kunder med håndtering av nye forretningsbehov, og har utviklet strategier for å hjelpe virksomheter med å forberede seg til EUs nye forordning for personvern, The General Data Protection Regulation (GDPR). Microsoft har investert for å gjøre sin intelligente sky GDPR compliant, og har bygd et nettverk av eksperter som hjelper kunder under hele deres GDPR-reise.

Office 365 og Dynamics 365 fortsetter å utvide mulighetene for geografisk bestemt datalagring, og har annonsert 18 geografiske regioner. De to produktene er de eneste produktivitets- og forretningsapplikasjonsplattformene som kan tilby lagring på så mange ulike lokasjoner. Hver region tilbyr en enhetlig opplevelse, støttet av robuste prosedyrer, systemer og kontrollfunksjoner for å sikre data, og overholde regionale og lokale reguleringer.

I løpet av de siste tre årene har antallet tilgjengelige Azure regioner mer enn doblet seg. Med 52 annonserte regioner har Azure flere regioner enn noen annen skyleverandør.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Liv Tone Otterholt, kommunikasjonsrådgiver i Microsoft Norge

Telefonnummer: +47 482 48 152

Mail: norwaypress@microsoft.com

Pressetelefon: +47 477 17 704

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) er et verdensledende teknologiselskap som tilbyr produktivitetsløsninger og plattformer. Selskapet setter mobilitet og skytjenester først, og har som misjon å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.