Nervepirrende reise: Bank i skyen på under tre timer

Pressemelding   •   jun 19, 2019 08:18 CEST

Fra v.: Petter Ekrann, Israr Khan og Karl Erik Asbjørnsen i Aprila Bank.

Flere og flere banker tenker nå nytt og ønsker å digitalisere, for å forbedre brukeropplevelsen og frigjøre tid til nyvinning. Aprila Bank valgte av kontroll og risikomessige årsaker å starte med deler av den kjernekritiske infrastrukturen sin på ordinær hardware. Da de de bestemte seg for å flytte hele kjernebanken til skyen – tok reisen kun tre timer.

– Flytten var direkte nervepirrende, en forventer at en slik flytt uten unntak skal medføre komplikasjoner underveis. På tross av å ha en tilbakerullingsplan tilsier all erfaring at det å iverksette en slik plan også medfører komplikasjoner og er forbundet med en risiko. Det at denne flytten gikk såpass smertefritt fremstår som et underverk – selv om sannheten ligger nok mer i at dette skyldtes dyktige mennesker kombinert med god planlegging i forkant, forteller Israr Khan, gründer og teknologisjef i Aprila Bank.

Ikke helt smertefritt med teknologi

– Vi er en oppstartsbedrift som er nysgjerrige på ny teknologi og har tidligere jobbet med og utforsket flere forskjellige teknologier og leverandører. I 2018 lanserte vi en heldigital bank for småbedrifter på rekordfart, fortsetter Khan.

Mylderet av teknologi fra forskjellige leverandører de måtte forholde seg til gjorde at banken så det fort kunne bli utfordrende å holde god nok kontroll over teknologien og samtidig innovere og levere nye tjenester og produkter i den hastigheten de ønsket.

- Er det én ting vi som oppstartsbedrifts må klare å opprettholde så lenge som mulig, så er det vår evne til å levere produkter og tjenester på kortest mulig tid til markedet på en kostnadseffektiv måte. Samtidig må vi klare å ivareta sikkerheten og kvaliteten i det vi leverer, sier Khan.

Fra v.: Israr Khan, Petter Ekrann og Karl Erik Asbjørnsen i Aprila Bank.

Skaper forretningsverdi fremfor kode

Aprila Bank ville bygge på en plattform som sikret effektiv utvikling, med moderne teknologi som ikke hindret innovasjon, og valgte å standardisere på Microsoft og Microsofts skytplattform Azure. Banken har nå kontroll over de tjenestene de selv utvikler, og resten sørger Microsoft for. Aprila forteller at dette nå tilrettelegger for at de kan bruke minst mulig tid på oppgaver som ikke gir forretningsverdi eller skaper innovasjon.

– Med dette viser vi at oppstartsbedrifter raskt kan bli reelle utfordrere i etablerte næringer. Det at vi på kort tid har klart å bygge en god tjeneste skyldes at vi bruker tilgjengelig teknologi fremfor å skape mesteparten selv, godt hjulpet av Microsofts skyteknologi og enkle og lettbeinte utviklingsspråk, fortsetter Khan.

– Aprila Bank gir mindre virksomheter handlefrihet, og vi er glade for at banken tar i bruk vår teknologi for å levere innovative tjenester til deres kunder. Globale skyplattformer, slik som Microsoft Azure er en god match for fremtidsrettede forretningsmodeller. Gjennom skyen demokratiserer vi teknologien og gjør plattformen tilgjengelig for startups og gründere som er avhengig av teknologipartnere for å drive sin virksomhet, forteller Ole Roterud, direktør for partnermarked i Microsoft Norge

Sikkerhet og kontroll er viktigst

–Som bank er vi ekstremt fokusert på å ikke bare sikre kvalitet ut mot kunde, men også sikre at de løsningene vi skaper er i tråd med IKT-forskriftene og de reguleringen vi som en bank er underlagt, sier Khan.

Et av områdene Aprila hadde utfordringer med å få andre leverandører til å både forstå og bistå godt nok på tidligere var IKT-forskriften §12 som omhandler utkontraktering. Banken opplyser at prosessen med Finanstilsynet nå gikk over all forventning.

– Dette har gått særdeles smertefritt med Microsofts skyteknologi. Deres lokale ressurser ga oss god juridisk og kontraktuell oppfølging på området, som resulterte i at vi som en regulert virksomhet fikk den tryggheten vi trenger. Det vitner om god forståelse for hvordan vår bransje er regulert i Norge, avslutter Khan.

Fra v.: Cecilie Brunes og Marte C.S. Hauge i Aprila Bank.

Om Aprila:

Aprila er en heldigital bank for småbedrifter som prøver å ta tak i en av Europas største utfordringer for å sikre den nødvendige økonomiske veksten og et fungerende velferdssamfunn. De gir småbedriftene som utgjør ryggraden i den Europeiske økonomien tilgang til effektive og gode bank og finansieringsprodukter kombinert med produkter som er enkle å forstå og bruke for bedriftene.

Med deres API-baserte tilnærming er de så vidt de vet verdens første Bank som leverer balanseprodukter slik som lån og finansiering direkte i prosesser og løsninger hvor kundene allerede er, slik som i bedriftenes regnskapsløsninger.

Aprila har på kort tid blitt anerkjent av flere internasjonale analyseselskap, inkludert CB Insights som en av de mest disruptive bankene som eksisterer i markedet og eneste Norske bank inkludert i deres markedsanalyser sammen med internasjonale ledestjerner slik som Atom Bank, N26, Revolut, Tide og Hufsy. Les mer om Aprila Bank her.