Nye smakshevere ribbet for mettet fett

Pressemelding   •   feb 07, 2013 15:22 CET

Tenker du at du skeier ut hver gang du bruker en skvett fløte eller Crème Fraiche for å gi litt ekstra god smak på maten? Nå kan du i så fall enkelt erstatte meieriprodukter med mye mettet fett med Vita hjertego’s nye ”Mat” og ”Fraîche”. Dette er to sunne, hjertevennlige alternativer med et dramatisk lavere innhold av mettet fett.

92 prosent mindre mettet fett

De nye smaksheverne Mat og Fraîche inneholder henholdsvis 92 og 78 prosent mindre mettet fett enn Matfløte og Creme Fraiche, men har identiske egenskaper. Det usunne fettet er erstattet med mager melk og naturlige, sunne planteoljer fra raps og solsikke. De nye produktene kan fint også erstatte bruk av rømme og matyoghurt i blant annet varme og kalde supper, sauser og gryter, samt dressinger, dipp og desserter. Veiledende utsalgspris vil være mellom 16,90 og 17,90 for Mat og 17,90 og 18,90 for Fraîche.

Økt inntak av mettet fett i Norge

Matglede er viktig. Nordmenn elsker å kose seg med god mat, og butikkhyllene er fulle av matlagingsprodukter som skal hjelpe oss med å heve smaken. I fjor spiste vi Matfløte, Rømme og Creme Fraiche for to milliarder kroner, ifølge AC Nielsen. Felles for disse produktene er at de har et høyt innhold av usunt mettet fett.

Ifølge Helsedirektoratet utgjør nå andelen mettet fett 16 prosent av kostholdet vårt, mot anbefalt maksgrense på 10 prosent. Mettet fett øker kolesterolnivået i blodet som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Bevisste valg i hverdagen

– Vita hjertego’ ønsker å gi bevisste forbrukere et valg ved å tilby hjertevennlige produkter i store og usunne meierikategorier. Vi har nå brukt 2 år på å utvikle fullverdige alternativer til produkter med mye mettet fett, og tror mange forbrukere vil sette pris på et sunt alternativt i hverdagen, sier Marianne Krog Sand, produktgruppesjef for Vita hjertego’.

Digget smaken

Siden mye av smaksopplevelsen sitter i fettet, er det ingen enkel sak å erstatte alt det mettede fettet og samtidig levere sterkt på smak.

– Men i våre omfattende smakstester klarte ikke forbrukerne å skille konkurrentenes og våre produkter på smak, sier Krog Sand. Videre sier flere enn 1 av 2 av alle som testet produktene at de helt, eller ganske sikkert kommer til å kjøpe Mat og Fraîche. Blant de som allerede jevnlig bruker Vita hjertego-produkter er kjøpssannsynlighet hele 70 prosent.