Hvilken type varmepumpe trenger jeg?

Blogginnlegg -

Hvilken type varmepumpe trenger jeg?

Mange varmepumpeleverandører og mange modeller kan skape lett kaos når man skal velge varmepumpe. Her er noen tips til deg som et på leting.

Det er stor forskjell på diverse leverandører og modeller. Veldig mange såkalte "billige" varmepumper er importert fra Sør- og Midt Europa, og har ikke egnet software og fabrikkmontert varmestav i utedelen. De er derfor ikke like egnet for vårt kalde klima. Sørg for at den varmepumpen du kjøper kommer igjennom en norsk importør, slik at du er sikret tilgang på service og reservedeler om dette skulle bli nødvendig.

En billig varmepumpe blir ofte dyr når man ser dette over en driftstid på 10-15 år, da den har vesentlig lavere besparelse og komfort.

Når man skal velge modell og leverandør er det 5 ting man bør se på:

Hvor mange kW er varmepumpen? Man bør ha ca 50-70 watt pr m2.

Hvordan lydnivå har innedelen og utedelen? Her ligger våre beste modeller i FD-Heat Kirigamine serien ned mot 20 dB(A) på innedelen og 46 dB(A) på utedelen.

Hvor langt ned på temperaturskalaen leverer modellene varme? Minst -20 grader. (Vår toppmodell FD-Heat Kirigamine kan fabrikkgarantere ned til -25!)

Hvor mye kW leverer varmepumpen når det er kaldt? Vår FD-Heat Kirigamine 6,6 leverer mest kW ved -15 av alle testede modeller i SP testen. Hele 4,3 kW har den i varmekapasitet ved -15.

Hvor høy er effektfaktoren på varmepumpen? COP faktoren forteller noe om effektfaktoren på varmepumpen. Denne bør være så høy som mulig, og sier noe om hvor mye effekt du får ut i forhold til tilført effekt (5,33 på FD-Heat Kirigamine!)

Øystein Brenna

Pressekontakt Salgsdirektør 901 18 576

Pressekontakt Salgsingeniør og produktansvarlig MEHITS/Climaveneta 97 05 00 40

Vår historie går helt tilbake til 1920-tallet, og vi er i dag en verdensledende produsent innen bl.a. varmepumper og aircondition.

Vi leverer blant annet varmepumper, vannbaserte systemer, ventilasjonssystemer, inneklimaprodukter og isvannsmaskiner. Vi leverer komplette, enkle og avanserte løsninger, som gir riktig temperatur og et godt inneklima, uansett hva du eller din bedrift har behov for.

Dette gjør oss til en komplett leverandør til både privat og bedriftsmarkedet. For oss og våre forhandlere, er målsetningen å levere markedsledende kvalitetsprodukter i kombinasjon med suveren kundeservice gjennom hele prosessen. Våre løsninger og produkter har topp kvalitet, leverer høy komfort, gir godt inneklima og store besparelser.