Mondelēz International møter Indonesias ambassadør i EU for å diskutere bærekraftig palmeolje

Nyhet -

Mondelēz International er sterkt engasjert i bærekraftig palmeolje. Allerede i 2013 oppnådde vi full RSPO-dekning av vårt behov for palmeolje, to år tidligere enn planlagt. Samme år publiserte vi vår handlingsplan for bærekraftig palmeolje, som er utviklet i samråd med FNs utviklingsprogram (UNDP), WWF og berørte regjeringer.

Nettopp samarbeid med lokale myndigheter landene som produserer palmeolje er et viktig skritt for å sikre bærekraftig produksjon av palmeolje også i fremtiden. I Indonesia, som er verdens største produsent av palmeolje, har Mondelēz International samarbeidet med den indonesiske regjeringen for å utvikle Indonesian Sustainable Palm Oil (SPO) Initiative. Vi har også møtt Arif Havas Oegroseno, Indonesias ambassadør i Belgia, Luxemburg og EU, for å diskutere hva palmeolje betyr for landets økonomi og indonesiske bønder, samt hvordan de jobber med de utfordringene som finnes innenfor indonesisk palmeoljeproduksjon.

Vi spurte ambassadør Oegroseno om palmeoljes betydning for indonesisk økonom og landbruk

- Jordbruket spiller en viktig, men stadig mindre, rolle i den indonesiske økonomien, total ca 15 prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP). På den annen side vokser tjenesteyting, industriproduksjon og ikke minst den digitale økonomien i Indonesia svært raskt. Palmeoljeproduksjonen utgjør omtrent 2,5 prosent av Indonesias BNP, og 10 prosent av landets totale eksport. Det som gjør palmeolje viktig er at 16 millioner indonesere er avhengig av palmeoljeproduksjon for å få et anstendig levebrød, påpeker Oegroseno.

- Palmeolje fremstilles ofte som en den lille manns kamp mot de store, der små ikke-statlige organisasjoner sloss mot store multinasjonale selskaper. Virkeligheten er helt annerledes. Indonesiske småbrukere driver 45 prosent av jorden som brukes til å dyrke palmeolje. Direkte står disse for fire millioner arbeidsplasser, mens ytterligere 12 millioner mennesker er indirekte avhengige av palmeolje for arbeid og et anstendig liv, som leder bort fra fattigdom. Dette er et element som ofte utelates i debatten i Europa, presiserer han.

- Den virkelige palmeoljehistorien handler ikke om enorme multinasjonale selskaper som hugger ned trær av grådighet. Det handler om små jordbrukere som ønsker å leve et anstendig liv, og tjene tilstrekkelig for å kunne sende barna sine på skolen. Å kunne reise til Europa er en fjern drøm for dem, sier Oegrosseno.

Les hele intervjuet med Arif Havas Oegroseno oversatt til svensk i vedlagte dokument.

Ytterligere intervjuer om temaet palmeolje finnes på vår europeiske nettside: