BEHAGELIG INNEKLIMA I SOMMER MED RIKTIG TAK

Pressemelding   •   jun 20, 2013 13:00 CEST

Følelsen av å ha et svalt hjem er utslagsgivende når sommervarmen først slår til. Nå lanseres Zanda Polar – et klassisk og holdbart tak med et varmereflekterende ytre som holder sommerheten ute, og dermed gir et mer behagelig inneklima sommerstid.

Utetemperaturen går som kjent ikke an å regulere, så når sommeren står for dør er det viktig å skape de riktige forutsetningene for å holde det svalt og behagelig inne. Taksteinen Zanda Polar har et spesielt fargepigment som reflekterer bort solstrålene og stenger sommervarmen ute.

– I dag er det vanlig at biltak og moderne hus har en solfilm som minsker oppvarmingen fra solen. Det nye taket fra Monier består av takstein belagt med en overflate som gir eksakt samme effekt, sier Gunnar Solhaug, teknisk sjef i Monier AS.

I overetasjen i villaer blir det ofte for varmt om sommeren. Med Zanda Polar Onyx Svart kan innetemperaturen senkes med hele to grader eller mer, noe som betyr mye for alle huseiere sommerstid.

– I et normalisolert hus fra 1970-tallet varmer solen opp overetasjen fra 20 grader på morgenen til 23 grader på kvelden, dersom taket er belagt med Zanda Polar. Er yttertaket av blikk vil temperaturen stige til 25 grader, fortsetter Gunnar Solhaug.

Solen varmer som mest midt på dagen, men innetemperaturen fortsetter å stige ytterligere frem til sent på kvelden, for så å avta først etter midnatt. Rundt leggetid er innetemperaturen på sitt høyeste og varmen gjør at mange sover dårlig i sommerhalvåret. Noen grader temperaturforskjell kan være avgjørende for en god natts søvn.

Monier har gjennomført tester på sorte tak som viser at på en vanlig sommerdag med en utetemperatur på maks 26 grader ble et blikktak 69 grader varmt midt på dagen. Et tak av takstein i betong ble 60 grader varmt, mens et tak med Zanda Polars varmereflekterende overflate ble bare 52 grader varmt.

Om Zanda Polar

·  Behagelig inneklima: Zanda Polar har en varmereflekterende overflate som gir et behagelig inneklima sommerstid. Fargen Onyx Svart gir mest kjølende effekt.

·  Matt og naturinspirert fargeskala: Den klassiske retrotrenden fortsetter. Matte, naturinspirerte farger har tatt fått fotfeste i Norge, både på inn- og utsiden av huset. Monier samarbeider med ledende fargeeksperter som har latt seg inspirere av den nordiske naturen når de utviklet fargene til Zanda Polar. Taket er å få i 3 forskjellige farger: Teglrød, Onyx Svart og Granittgrå

·  Naturlig materiale: En takstein består utelukkende av naturlig materiale: sand, vann, sement, jernoksidpigment og vannbasert farge.

·  Lang holdbarhet – Zanda Polar har en unik overflate som gjør at fargen holder opp til 30 prosent lengre enn takstein med vanlig overflatebehandling.

·  Produseres i Norge – Zanda Polar produseres på Moniers fabrikk i Årdal i Ryfylke.

For mer informasjon, kontakt:

Gunnar Solhaug, teknisk sjef i Monier AS,
E-post: gunnar.solhaug@monier.com

Tlf.: +47 66 79 97 46, +47 92 21 95 05

Om Monier
MONIER er ledende leverandør av komplette skråtak i Norden og Baltikum. Med et bredt utvalg av komplette tak, inkludert takstein, spesialstein og tilbehør; har Monier alt det som skal til for å gjøre taket funksjonelt og estetisk. Monier har rundt 350 ansatte i Norden og Baltikum og hadde i 2012 en omsetning på 98,3 millioner Euro. Blant våre mest kjente produkter er Zanda og KDN. Monier Norden & Baltikum er en del av Monier-konsernet. Totalt har selskapet 122 fabrikker og aktiviteter i 40 land. Monier er verdensledende produsent av skråtak, taktilbehør og piper. I 2012 hadde Monier 8 600 ansatte og et salg på over 1,315 milliarder Euro. I Norge har vi ca. 70 ansatte og én fabrikk, samt regionskontor på Slemmestad. Fabrikken i Årdal produserer Zanda betongtakstein.

Les mer på www.monier.no

Kommentarer (0)