Salangen nyheter – Feelgood-TV fra innsiden av Norges mest sjarmerende nyhetsredaksjon

Pressemelding   •   jan 25, 2018 08:23 CET

Redaksjonen i Salangen-Nyheter

Bli med til Norges mest kreative, morsomme og hardtarbeidende mediehus: Salangen-Nyheter. Fra sine kontorer i Sjøvegan har den unike redaksjonen blitt eksperter på å lage verdens mest lokale nyheter. Nå drømmer redaktøren Jon Henrik om å gjøre prosjektet større enn noen gang. Premiere tirsdag 30. januar kl. 21.30 på TV3 og Viafree.

Da redaktør Jon Henrik Larsen fylte 16 år fikk han domenet salangennyheter.com i gave av sin mor. Dette skulle endre livet hans. Nå visste han hva endelig han skulle bli; han skulle bli sjefredaktør for sin egen mediebedrift.

Mens sjefen sjøl er høytfungerende autist og 100% uføretrygdet, er resten av de ansatte i Salangen-Nyheter en lett blanding av funksjonsfriske og funksjonshemmede. Det er det som gjør redaksjonen helt spesiell – både i norsk og internasjonal sammenheng. Med mottoet "din svakhet er din styrke" er Jon Henrik alltid på jakt etter medarbeidere med spesielle evner og annerledes perspektiv. Redaksjonen skal ha plass til alle typer mennesker som sammen skal gjøre verden til et bedre sted – en lokalnyhet om gangen. Statsminister Erna Solberg er erklært fan av redaksjonen og også "storesøster" for Jon Henriks fagsenter MIKI-senteret.

Gjennom åtte episoder følger vi det indre livet i Salangen-Nyheter – et multimediehus bestående av svært dedikerte ansatte som leverer TV, nettavis og radio til den vesle kystbygda i Troms. Det blir en rørende, morsom, ekte og varm fortelling fra en nyhetsredaksjon helt utenom det vanlige.

Med legendarisk lokalsaker som «Gresset vokser og vokser» og «Ny hylle på Prix», er de blitt medieyndlinger og en favoritt hos politikere og programmer som Nytt på nytt og Misjonen.

Men Salangen-Nyheter dekker ikke bare verden fra et mikroperspektiv. De er i tillegg en aktør i bygda. De følger alt fra fiskekonkurranser, countryfestivaler og kommunestyremøter til caravantreff i Tromsø.

Dokumentarserien om dette eventyret av en kultredaksjon forteller en annerledes historie – om pågangsmot, optimisme og om å være sin egen lykkes smed.

Premiere: Salangen nyheter tirsdag 30. januar kl. 21.30 på TV3 og Viafree.

De to første episoden er tilgjengelig på Clipsource:

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtiden for underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV, radio og strømmetjenester, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG har sitt opphav i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').