​7 tips til å holde på leserne

Blogginnlegg -

​7 tips til å holde på leserne

Vil du øke den gjennomsnittlige tiden besøkere bruker i ditt nyhetsrom? Som alle vet, vil kort besøkstid på en hjemmeside øke avisningsfrekvensen og senke engasjementet. Hvordan kan du få bukt med denne utfordringen?

Hvorfor er det viktig at besøkende bruker tid på din hjemmeside? Jo, det er fordi tiden de bruker i ditt nyhetsrom er en tydelig indikator på hvordan de opplever innholdet ditt. Om publikum forlater siden relativt fort uten å bruke tid på å utforske innholdet og mulighetene, er det noe grunnleggende galt, noe man trenger å rette opp i.

Du kan enkelt finne den gjennomsnittlige tiden en leser bruker i nyhetsrommet ditt. Under Analyze >> Nyhetsrom finner du den offisielle dataen fra Google Analytics, som gir deg god oversikt. Det som menes med god gjennomsnittlig lesetid avhenger selvfølgelig av hva du produserer. Om den gjennomsnittlige tiden er lav på en lengre artikkel, så trenger du kanskje å jobbe litt mer med den. Det kan skyldes at emnet er irrelevant eller den trenger å bli omskrevet for at folk skal lese den i sin helhet.

Som kommunikatør er ditt mål å få brukerne til å bli på siden lenge nok til de begynner å interagere med ditt varemerke, og at besøkere blir til lojale følgere. Å oppnå dette innebærer at besøkere får svar på det de de lurer på. Her er noen tips du kan benytte deg av:

1. Forbedre leseropplevelsen
Når du publiserer et blogginnlegg, en pressemelding eller nyhet, sørg for at du bryter opp lengre avsnitt i mindre deler, og således gjør det enklere å lese. Du kan også benytte deg av lister, rader eller annet for å skape en mer innbydende layout.

2. Legg til bilder av høy kvalitet
Bilder engasjerer, og alle liker å se på dem. Ytterst få lesere vil se en lang side bare bestående av tekst, spesielt om de leser på nett. Det finnes mange bildebyråer du kan hente bilder fra for å skape litt liv i ditt nyhetsrom. Bilder av høy kvalitet kan hentes på sider som StocksyShutterStockAdobe Stock med fler. De har tusenvis av bilder, vectorfiler og illustrasjoner som kan brukes. Utover det finnes det også bilder du slipper å betale royalties for på nettet.

Velg bilder med omhu, og sørg for at de passer inn med resten av innholdet ditt, er smakfullt, og ser bra ut. Vær nøye med at du følger ditt selskap eller organisasjons grafiske profil når du gjør dette valget.

3. Bruk film for å bedre brukeropplevelsen
Ifølge data fra YouTube, bruker vi hundretalls millioner timer på, og genererer milliarder med visninger hver dag via deres plattform. Det er, om ikke annet, bevis på at video er en av de mest interaktive og engasjerende formene for innhold som finnes. Ved å legge til filmer i ditt nyhetsrom, vil engasjementet stige, og tidsbruken det samme.

4. Gjør en vane av å legge til lenker
Sørg for at hver eneste artikkel eller side i ditt nyhetsrom inneholder lenker til relatert, og ikke minst relevant materiale. Oppmuntre besøkere til å klikke seg videre til andre sider i ditt nyhetsrom. Gjør du dette, vil du se at avvisningsfrekvensen blir lavere.

5. Gi merverdi med relatert materiale
Legg til lenker som relateres til ditt pressemateriale, hvilket inkluderer relevante sider på din hjemmeside. Velg å legge til pressemeldinger, nyheter, blogginnlegg, eventer, bilder, filmer, dokumenter eller kontakter. Det er mye å velge i her, så det oppfordres til å ikke overdrive. Tenk at du skal stimulere lesernes appetitt ved å ta de på en reise fra A til B, så videre til C.

6. Skap innhold som starter debatt
Kommentarer er en måte å skape engasjement hos lesere på. Hvordan får du leserne til å interagere med ditt innhold på? En teknikk er å stille spørsmål om en sak til leserne, eller å dele din mening i form av et spørsmål, for så å be leserne om feedback.

7. Gi leserne menneskelige og engasjerende fortellinger
Mennesker setter pris på fortellinger, og de er enda mer glad i inspirerende og motiverende tekster. Skap innhold som gir verdi; lær leserne noe, hjelp til å løse et problem, få dem til å utvikle seg innen et felt, vis hvordan andre har lykkes og del din kunnskap. Ved å skape godt innhold kommer du til å få flere delinger, lesere, følgere og ikke minst høyere besøkstid i ditt nyhetsrom.

Vi håper disse anbefalingene bidrar til at besøkende blir til faste lesere. Lykke til!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no