Ford Motor Norge deler sine beste digitale PR-tips

Ford Motor Norge deler sine beste digitale PR-tips

I anledning konkurransen Årets Nyhetsrom vil hver av vinnerne dele sine beste digitale PR-tips i vårt nyhetsrom. Denne gangen er det Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge sin tur til å gjesteblogge. Ford Motor Norge vant i kategorien små og mellomstore bedrifter. Du tenker kanskje at Ford burde konkurert i kategorien store bedrifter, men i Norge er det kun Anne som jobber med PR og informasjon.

Litt om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en av verdens største bilprodusenter med globalt nedslagsfelt og en mangesidig og stolt arv fra 1902 og frem til i dag. Med denne arven som en del av bakteppet streber vi kontinuerlig etter å tilby våre kunder førsteklasses produkter og tjenester.

På verdensbasis har Ford 187.000 ansatte og 62 fabrikker. Ford Motor Norge har 75 forhandlere med nærmere 1600 ansatte rundt i landet, som gjør en fremragende innsats med salg og service ovenfor alle våre kunder.

Den digitale PR-reisen til Ford Motor Norge
Mye har skjedd siden jeg ble ansatt som informasjonssjef for ca. 10 år siden. Stor fokus for meg var å nå ut til alle de viktige journalistene i bilbladene, de viktigste avisene og andre viktige mediebedrifter. Til dette brukte vi en stor database med navn og email-adresser, som det var en utfordring og konstant skulle ajourføre. Verre var det faktum at pressemeldingen var «død» kort tid etter at den ble sendt ut da den kun forelå som et word-dokument og således ikke var søkbar på nett. Det var ikke bare Ford som gjorde det på denne måten – men også de fleste andre bedrifter for 10 år siden.

Grunnet utfordring med å holde mediedatabasen ajour, samt det faktum at i en verden full av bloggere, diverse nettforum, Facebook, Twitter, Instagram med flere – i tillegg til tradisjonelle journalister - var det ikke lenger like opplagt hvem som skulle være mottagere av vår presseinformasjon. Og mest tungtveiende grunn for å velge Mynewsdesk til å distribuere og lagre pressematerialet for Ford, var at alt stoff, inklusive bilder, videoer m.m. nå ble søkbart på nett – noe som er av ubetalelig verdi for oss.

Alle som nå ønsket å abonnere på nyheter og pressemeldinger fra Ford kan nå oppnå det «ved et klikk» og systemet var/er enkelt og bruke, så til dette behøves det ingen IT-avdeling.

I en svært hektisk hverdag er det også en stor fordel for oss at Mynewsdesk tilbyr en integrert løsning hvor vår presseportal er integrert med vår hjemmeside www.ford.no, Ford Norges Facebook-side, Twitter-konto, YouTube-konto m.m.

Målet med PR og informasjonsarbeidet
Vår målsetting har vært og er å produsere godt innhold, herunder gode pressemeldinger på medienes egne premisser, kvalitativt gode bilder og i økende grad videoer som passer til den aktuelle saken, samt link til relevante kilder.

Jeg oppfatter at dette var viktige kriterier som lå til grunn for juryens beslutning om å tildele  Ford Motor Norge prisen for Årets Nyhetsrom i vår klasse.

Fords fokus
Ford har stort fokus på design, avansert teknologi, miljø, drivstoffeffektivitet, sikkerhet og konkurransedyktige priser slik at kunden opplever at de får «god valuta for pengene».

Men det som er blitt ett av de viktigste kjennemerkene for en moderne Ford, er sjåførens og passasjerenes opplevelse av kjøreglede. Dette er også en gjennomgangsmelodi når biljournalistene tester Fords produkter og et viktig tema i vår presseinformasjon.

Vil være med å sette dagsorden
Vi ønsker også å bidra til å sette saker på dagsorden for og blant annet å skape debatt - ikke bare for å skryte av oss selv. Spesielt fremhevet som viktig i 2014 ble saken om «Fords promillesimuleringsdrakt» som bidrar til sette fokus på at kombinasjonen av alkohol/rus og bilkjøring er en stor utfordring, og livsfarlig for alle som ferdes på veien. For å vise dette i praksis har Ford utviklet en såkalt promillesimuleringsdrakt som fullt ut anskueliggjør hva promillekjøring vil si i praksis - selv om personen bak rattet er klink edru. Drakten ble nylig demonstrert på et arrangement hos Ford - hvor blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og racerfører Molly Petit var «testsjåfører».

Ford Motor Norges beste digitale PR-tips
For oss var det veldig motiverende og stimulerende å vinne prisen for Årets Nyhetsrom fra Mynewsdesk i 2014. Men vi vil ikke hvile på laurbærene. Derfor er alle gode tips juryen ga oss blitt en viktig rettesnor når vi har «brettet opp ermene» for å kunne gjøre en enda bedre jobb i 2015 enn i 2014 for ytterligere å bedre Ford og våre produkters omdømme og dermed øke salget av biler, deler og tjenester.

Her kan du se presentasjonen fra frokostseminaret  "De beste tipsene for å lykkes med Mynewsdesk og digital PR"

Her kan du se hele foredraget: