​Intervju med Stein Otto Daatland i Kristiansand kommune om deres kommunikasjonsutfordringer

Blogginnlegg   •   des 03, 2015 13:33 CET

Leder i Kristiansand kommunes kommunikasjonsenhet, Stein Otto Daatland, er tredjemann ut i vår videoserie om utfordringer norske kommunikatører møter i hverdagen.

Kristiansand kommune har 90 000 innbyggere og sysselsetter 6500 ansatte. Innbyggerne og de ansatte er kommunens primære målgrupper å kommunisere med.

Èn utfordring i kommunikasjonsenheten er velkjent for mange. Det ligger en forventning i at man utretter en masse, mens ressursene er knappe. For Stein Otto er det derfor viktig å skape en bevissthet i avdelingene om at hele organisasjonen må samarbeide for å mest ut av kommunikasjon som et strategisk verktøy. En slik bevissthet kan for eksempel skapes gjennom å kurse ledere, gi de en god forståelse for hvilken effekt de kan få av god kommunikasjon og demonstrere hvordan de kan samarbeide med kommunikasjonsavdelingen. Målet er at de selv skal se verdien i å benytte tilgjengelige kanaler til å implementere sin strategi, og å senke lista for at de bruker Stein Otto og avdelingen hans, og at et slikt samarbeid vil føre til bedre kommunikasjon både internt og eksternt.

En annen utfordring Stein Otto opplever er å plassere ansvar, siden kommunikasjon er vanskelig å måle.

–Man måler ofte det som kan telles, så målekort og tilsvarende metoder inneholder sjeldent mål knyttet til kommunikasjon. Det finnes imidlertid andre måter å gjøre det på. Man kan blant annet definere et ansvar knyttet til kommunikasjon i lederes arbeidskontrakter. Et eksempel på det kan være at man utarbeider et definert ansvar for at den informasjonen som ligger på nett er korrekt og oppdatert til en hver tid. Vi vet at når ting kan måles og bli etterprøvd, da blir det ofte gjort. Om ikke leder gjør det selv så blir det ofte plassert et ansvar, og man kan ta det opp i årssamtaler med medarbeidere.

Hør mer om Stein Ottos kommunikasjonsutfordringer i videoen under:

Kjenner du deg igjen?
Last ned rapporten ”Digital PR - From challenges to opportunities”, hvor vi også presenterer et knippe løsninger på de vanligste utfordringene.

Gaby

Kommentarer (0)