​Slik optimaliserer du ditt nyhetsrom

​Slik optimaliserer du ditt nyhetsrom

Ditt nyhetsrom er på sitt beste når det er fylt med innhold og materiale; pressemeldinger, blogginnlegg, arrangementer, det siste fra sosiale medier, relevante bilder og interessante videoer. Vi har akkurat kåret vinnerne av Årets Nyhetsrom 2014, og her gir vi deg noen tips du kan ta i bruk i 2015 for å konkurrere om prisen.

Jobb med overskriftene
Bruk alltid nøkkelord i overskrifter om det er mulig, tenk på de ordene dine potensielle lesere mest sannsynlig ville søkt på i en søkemotor. Tydelige overskrifter er bra, og der det passer seg vil morsomme overskrifter også bidra til å gi innholdet ditt litt ekstra oppmerksomhet.

Legg ved et bilde eller to
Legg alltid til bilder, både web-bilde og bilder med høy oppløsning. Web-bilder bør fange leserens oppmerksomhet og få de til å stoppe opp for å lese akkurat din tekst. Hvis du ikke har et bilde som illustrerer teksten din, kan du velge et bilde som formidler temaet i teksten. De relaterte høyoppløselige bildene kan du søkemotoroptimalisere ved å navngi dem med for eksempel firmanavn, produktnavn, eller de menneskene som er på bildene. På denne måten får du flere besøkende fra bildesøk i søkemotorer.

Tips for å finne bilder
Google har nå også gjort det mulig å finne bilder du kan bruke. Slik gjør du; søk på teamet du vil ha bilde til, for eksempel forskning. Velg bildesøk, velg innstillinger for søket, velg bruksrettigheter og velg merket for gjenbruk. Disse bildene er det fritt frem for å bruke på nett. Vi har også tidligere skrevet om bildetjenesten Foap, besøk siden deres her.

Name of Image

Få besøkende til å bli i ditt nyhetsrom
Alt materiale du laster opp driver trafikk fra søkemotorer, og jo mer materiale som relateres og kobles sammen, jo flere sider vil dine interessenter besøke i ditt nyhetsrom. Ett tips er derfor å alltid relatere relevant innhold i dine nyheter. Det kan være bilder, videoer eller annet materiale som handler om det samme temaet. Bare legg merke til hvordan vi har relatert innholdet fra Årets Nyhetsrom i dette blogginnlegget.

Organiser materialet ditt ved hjelp av tagger
Ved hjelp av Tag Managementsenteret, kan du tagge materialet ditt på bakgrunn av temaer, noe som gjør det lettere for de besøkende å finne det de leter etter. For eksempel kan du bruke tagger til ulike produkttyper, prosjekter og andre temaer du arbeider med. For eksempel slik vi har gjort her ved å bruke taggen Årets Nyhetsrom. Trykker du på denne taggen vil du få opp alt innholdet som ligger under denne taggen.

Jo mer, jo bedre
Ikke nøl med å laste opp innhold og materiale, jo mer du legger ut, jo lettere blir det å finne frem til ditt nyhetsrom. Selv den minste nyhet kan være av interesse for noen. Husk at du kan velge mellom både pressemeldinger, nyheter og blogginnlegg når du skal publisere innhold. Sistnevnte kan man benytte seg av hvis innholdet er mer uformelt og ikke nødvendigvis tiltenkt journalister. Mynewsdesk er også strukturert for å gi god plassering i søkemotorer. For å få god synlighet er derfor det beste du kan gjøre å bruke tiden på å skape mye og godt innhold og bruke relevante nøkkelord.

Sosiale medier for økt trafikk til ditt nyhetsrom
Sørg også for å huke av for å krysspublisere innholdet ditt til dine sosiale mediekanaler. Da får du enda mer synlighet, og publikumet som følger deg der vil også sannsynligvis være interessert i nyhetsinnholdet ditt, klikke seg videre og bidra til at flere leser sakene dine.

I ukene som kommer vil vi publisere blogginnlegg fra jurymedlemmer og vinnerne av Årets Nyhetsrom. De vil dele gode råd for hvordan du kan optimalisere ditt nyhetsrommet. Følg #åretsnyhetsrom på Twitter.

Name of Image

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no